Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klockenstein
#1603713
Halloj,

Har efter mycket felsökning konstaterat att det är dax att byta motor i min V60 -15 efter drygt 30300 mil, maskinen drar 1-2L olja per tank diesel och sätter igen partikelfiltret med felkoder på avgasrening som inte passerar besiktningen.

Kommit över en D4204T5 med ca 16000 mil på mätaren som jag hoppades skulle vara ett embryo att renovera, motorn fungerade när den lyftes ur bilen men spädde diesel i oljan (tömning var 500 mil) och hade ett sjuhelvetes vevhustryck.
Efter jag rivit maskinen väcks dock en hel del frågor och kanske är maskinen bortom räddning, förklaringen till vevhustryck och den spädda oljan verkar kunna härledas till andra kompressionsringen som fastnat på 4ans cylinder.

Den första frågan efter rivning är mängden rost som finns på både kamaxlar och foder - hur har en sådan mängd fukt kunnat leta sig in i motorn och orsaka så skador?
Den andra funderingen är slitage på övre halvan vevlager, är det normalt för en diesel på ca 16000 mil?

Tidigare rivit/renoverat gamla B230 och har inte sett sådant slitage efter 30 000 mil om inte hygglig överladdning skett :P... är det en pissmaskin rakt igenom eller har slitaget eventuellt uppstått pga utspädd motorolja under lång tid?

Skickar med lite arkeologmaterial:
https://klockenstein.se/temp/VEA/block1.jpg
https://klockenstein.se/temp/VEA/kolvar_alla.jpg
https://klockenstein.se/temp/VEA/lager_alla.jpg
https://klockenstein.se/temp/VEA/cyl1-2.jpg
https://klockenstein.se/temp/VEA/cyl3-4_1.jpg
https://klockenstein.se/temp/VEA/cyl3-4_2.jpg
https://klockenstein.se/temp/VEA/kam1.jpg
https://klockenstein.se/temp/VEA/kam2.jpg
https://klockenstein.se/temp/VEA/lager1.jpg
https://klockenstein.se/temp/VEA/lager2.jpg
https://klockenstein.se/temp/VEA/lager3.jpg
https://klockenstein.se/temp/VEA/lager4.jpg
https://klockenstein.se/temp/VEA/kolv1.jpg
https://klockenstein.se/temp/VEA/kolv2.jpg
https://klockenstein.se/temp/VEA/kolv3.jpg
https://klockenstein.se/temp/VEA/kolv4.jpg
Solenoid b4b

Denna är till Bosch startmotor som satt p&ari[…]

Fick du någon buckt med det? Har fått […]

Tänkte bara nämna att om det blir fel p&[…]

Har du provat Main Reset? (dvs lyft batteripolen n[…]