Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SmallBiceps
God kväll!

Skaffade mig min första volvo här om dagen. En Volvo v60 d2 2013.
Den är tyst och fin att åka i. Men känner att det är en del vibrationer i bilen, nästan hela tiden. Inte så grova vibrationer, man ser t.ex. inte ratten vibrera men det känns.
Både på tomgång samt när man kör. Det är ibland när man motorbromsar lite kraftigare som vibrationerna upphör.
Är det normalt att äldre dieselbilar har vibrationer eller finns det något jag kan undersöka?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kolla gummibussningarna i motorfästen och momentstag, på de äldre bilarna har det varit problem med att övre momentstaget (det vid torpedväggen) tar slut rätt fort.
När du motorbromsar så tippar hela drivlinan en liten aning framåt och avlastar momentstagen.
av SmallBiceps
Erik Å skrev: tis 11 feb 2025, 21:45 Kolla gummibussningarna i motorfästen och momentstag, på de äldre bilarna har det varit problem med att övre momentstaget (det vid torpedväggen) tar slut rätt fort.
När du motorbromsar så tippar hela drivlinan en liten aning framåt och avlastar momentstagen.
Tack det ska jag göra. Syns det som t.ex. sprickor i gummidelarna eller är det andra skador jag ska leta efter? Övre fästet verkar ju lättbytt som tur är, om jag såg rätt på Youtube. Är det sprickor i gummidelarna jag ska leta efter eller andra skador?

Med vänliga hälsningar
Användarvisningsbild
av Erik Å
SmallBiceps skrev: ons 12 feb 2025, 09:42 .. Är det sprickor i gummidelarna jag ska leta efter eller andra skador?
Ja, sprickor eller att gummit släpper där det ska vara fastvulkat mot metalldelarna.
SmallBiceps skrev:Men känner att det är en del vibrationer i bilen, nästan hela tiden.
Intressant för jag har lite samma känsla i min V60 D4 AWD. Skriv gärna om du får det åtgärdat och på vilket sätt så får jag ta tag i det så småningom. Har även lite vibrationer i gaspedalen. Är det något du märkt av?
av SmallBiceps
norrbottenV60 skrev: lör 15 feb 2025, 16:45
SmallBiceps skrev:Men känner att det är en del vibrationer i bilen, nästan hela tiden.
Intressant för jag har lite samma känsla i min V60 D4 AWD. Skriv gärna om du får det åtgärdat och på vilket sätt så får jag ta tag i det så småningom. Har även lite vibrationer i gaspedalen. Är det något du märkt av?
Tjenare. Ursäkta sent svar! Jag snackade med en volvoägare som kört volvo diesel i ganska många år. Han sa att bilarna är så. Testade hans XC60 som är rätt mycket nyare än min. Exakt likadan (även pedaler). Så tror det är att vänja sig bara. Jag var ju van med BMW ganska många år innan.
Användarvisningsbild
av x74
Ursäkta men kan inte låta bli, Har man köpt diesel, ja då vibrerar det likt en traktor :-D jag vet har haft en diesel,första och även den sista.
Felsökning av vattenpump

Kan vara vattenpumpen som låter....... f&o[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Hei, hentet ny bil- for meg i går. Vil gjer[…]

Är fästet helt och sitter som det ska?