Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Hej,

Min V60-13 med keyless blinkar inte alltid när jag låser den, vilket väl brukar indikera att någon dörr/lucka/huv inte är stängd, men jag får inga sådana varningar vilket gör att jag inte tror det är något fel på huvkontakt eller kablar i dörrgenomföringen. Låser jag upp och låser några gånger brukar den till slut blinka för att konfirmera låsningen. Tankar kring felkälla, gärna med en logisk förklaring än gissningar utan grund.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Om du avlägsnar nyckeln från bilen när du låst den, vad händer om du går runt bilen och drar/försöker öppna dörrar och baklucka? Är det forfarande låst där, eller kan du öppna någon dörr baklucka?

Om det är låst, öppna motorhuven och lås bilen. Den bör då inte ha indikerat låsning med blinkers. Släpp ner huven och se om den indikerar låsning.

Nästa steg är att låsa bilen med en dörr eller huv öppen och se om du på det viset kan lokalisera vilken dörr som inte indikerar att den är stängd. Blir till att låsa och prova, med lite tur hittar du vilken brytare som felar.
Användarvisningsbild
av MartinS
Tack för dina tankar, jag tycker att bilen borde indikera i DIM om någon dörr anses vara öppen innan jag försöker låsa om nu larmet inte blinkar för att den tror att något är öppet? Jag har kört 3-400mil sedan felet började visa sig och aldrig fått indikation på att någon dörr/lucka/huv varit öppen när den varit stängd.

Bra tips att känna på dörrarna om någon är olåst, det skall jag testa nästa gång det händer.
av Jonas_latt
Vet att många Volvo runt din årsmodell har problem med låsen. Tror det är fukt som orsakar problemets oftast tydligast vintertid.
"Volvo" brant byte dessa på garantin början.

Kopplar man in datorn så brukar det finnas felkoder på en eller flera dörrlås.
Användarvisningsbild
av MartinS
Nu på morgonen när jag låste bilen på jobbet blinkade den inte vid "första låsförsöket". Jag la bort nyckeln och kände på alla dörrar, vilka var låsta. Sedan tryckte jag på Lås på fjärren och då blinkade den.

Jag skall läsa ut felkoder och se om det finns någon intressant ledtråd där. Kanske finns det en brytare/givare i själva låskistan som skall känna av om låset är låst eller inte, som felat?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jonas_latt skrev:Vet att många Volvo runt din årsmodell har problem med låsen. Tror det är fukt som orsakar problemets oftast tydligast vintertid.
"Volvo" brant byte dessa på garantin början.

Kopplar man in datorn så brukar det finnas felkoder på en eller flera dörrlås.
Nu finns det en ledtråd. I PDM fanns PDM-B110915 lagrad, General electric fault på låsmotorn.... Kanske läge att spana efter ett nytt dörrlås. Om det var glapp i kabelgenomföringen till dörren borde det ju inte resultera i ett fel mellan dörlås och PDM då de båda sitter i dörren.
Användarvisningsbild
av MartinS
Började kika på detta idag men det ser lite småknöligt ut, finns det något smidigt sätt att få ut låscylindern? Enligt Vida skall rutan ur och fönsterhissmekanismen, men det kanske behövs?
Uppdatering XC60

Jag är precis på väg att byta och […]

En följdfråga. Slocknar SRS sen eller […]

Där är 2 st anslutningar på t&au[…]

Tändningslåset. Vrid något i sidl[…]