Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Jag har en Volvo s60 från 2016 med bensinmotor.
Efter en stunds körande så försvinner värmen i bilen och motor temperaturen går upp.

Först byttes termostat men problemet kvarstod.
Kontroll av kylarvatten på verkstad då det misstänktes en skada i topp (inga avgaser eller liknande påträffades)

Bytt den elektriska vattenpumpen utan resultat.
Gjort komp prov med bra resultat.

Finns det någon avluftning för kylsystemet?
Eller har någon stött på något liknande?
Mvh
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tråd flyttad
Liten uppdatering.
Verkstaden som mätte förekomsten av avgaser i kylarvätskan fick inte utslag med sin utrustning.
Jag mätte däremot med en co mätare som gav utslag direkt.

Jämfört värdena med en annan bil och det skiljer flera hundra procent.
Påbörjar att riva toppen.
Det finns ett gammalt (lärde mig på 60-talet) beprövat sätt att kolla om kompressionen läcker ut i kylarvätskan.
Fyll upp expansionskärlet, ända upp. Starta motorn och låt den gå på varm på tomgång. När termostaten öppnat så fyll på kylarvätska ända upp till kanten så du kan se att nivån rör sig lite (millimeter) upp och ner. När motorn är Ok så händer inget mer än så. Men om kompressionen läcker ut i kylarvätskan så börjar det plötsligt rinna över i expansionskärlet, för att sekunderna efter sjunka ner en dm eller så. Då vet du med säkerhet att toppackningen läcker ut kompression. Ju mindre läckage desto längre tid tar det innan det rinner över.
Rör inte gasen under hela tiden
Elektrisk vattenpump, what? :-/ Det är inte något som hör ihop med bränslevärmaren?
Finns det alltså ingen vanlig pump som drivs av kamremmen längre? Det har funnits tredjepartspumpar som tappar impellervingarna och då blir det tji pumpverkan förstås.
Erik Å skrev:Elektrisk vattenpump, what? :-/ Det är inte något som hör ihop med bränslevärmaren?
Finns det alltså ingen vanlig pump som drivs av kamremmen längre? Det har funnits tredjepartspumpar som tappar impellervingarna och då blir det tji pumpverkan förstås.
P3-chassiet har elektrisk vattenpump, vet dock inte om det gäller alla motorer (TS har postat i fel kategori)
Alright, då är det väl läge att mäta om pumpen verkligen har spänning när man åkt en stund. Men såna fel borde kanske sätta felkod..?
kebabpizza skrev:
Erik Å skrev:Elektrisk vattenpump, what? :-/ Det är inte något som hör ihop med bränslevärmaren?
P3-chassiet har elektrisk vattenpump, vet dock inte om det gäller alla motorer (TS har postat i fel kategori)
Gäller bensin vea
Hej nu är toppen kontrollerad och nya packningen på plats.
Dessvärre stötte jag på lite problem.

Jag ställde vevaxeln efter markeringen på kåpan och då är inte första kolven i övre läget.
(Vid den markeringen är samtliga kolvar helt i linje med varandra)
Hur ska veven stå vid nollad motor och hur säkerställer jag det utan Volvos lås verktyg?

Dessvärre saknar jag även vettiga verktyg för låsning av kamaxlarna och tänkte göra ett eget.
Har någon en bra bild eller instruktion för hur de ska monteras? Det gäller B4154T4

Alternativet är givetvis att köpa Volvos sats men den kostade 12500kr.

Tack :-)
Svarar mig själv för att kanske hjälpa någon annan i framtiden.
På veven finns en markering som ställer motor i noll (som jag nämnt i tidigare inlägg)
Jag bifogar en bild på Volvos verktyg som låser kamaxlarna.
Jag byggde ett eget verktyg av några plattjärn och de båda markeringarna i bakkant på axlarna ska stå upp när verktyget låser.
Sen var det bara att hänga på remmen :party: :party:
Bilagor
IMG_6454.jpeg
IMG_6454.jpeg (4.35 MiB) Visad 1114 gånger

Hej Erik 🙂.. Jag tycker de blir väldigt j&[…]

Även motorstyrningen hos en diesel måst[…]

Vad bra att du hittade bekymret!

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]