Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag och min sambo har nyligen fått barn och behöver bil.
Vi är båda intresserade utav första generationen XC60 mellan 2010-14 men skulle behöva lite expert råd för att navigera oss genom begagnad djungeln.

Budget är 100.000kr
Det som finns på blocket för det priset/modellåret har alla miltal på mellan 20-30k mil. Hur ska vi tänka med miltalen?
Vad för vanliga problem bör vi se upp med?
Är det generellt en rimlig peng för den typen av bil eller är det för "billigt"?
4WD vs FWD?
Manuell eller automat?
Vilken motor är bäst?

Tacksam för all hjälp vi kan få!
Begagnatpriserna har varit lite lattjolajban de senaste åren, så för 100tkr antar jag att man inte får något jättefint, tyvärr.

Kolla rost i alla skärmkanter, det är ett vanligt problem på XC60.

AWD på MY13 och MY14 är väl sådär tillförlitliga, upp till MY12 är lite bättre.

Det är ju färre saker som kan strula på en manuell med FWD än automat med awd, men båda kan strula.

Vilken motor som är bäst är svårt att svara på, allt beror på vad du lägger i ordet bäst. Vad betyder bäst för dig?
Manuell eller automat? : Diesel är den vanligaste motorn i XC60. Med automatlåda blir skatten väldigt hög. Kolla med regnr på de bilar du är intresserad av och jämför.
Vilken motor är bäst? I de årsmodellerna ( 10 - 13) du är intresserad finns bara 5 cyl motor på 2.o el 2.4 liter . Men 2014 finns även D4 med en nyutvecklad 4 cyl diesel sk VEA motor på 181 hk och utan AWD. 5 cyl D4 är på 163 hk år 14 -15.Sök här i forumet så ser du hur tyvärr dålig den kan vara. Hittar du en i bra skick är det dock en trevlig motor med bra klipp i och 8- stegad automat. Den är även betydligt billigare i skatt än 5 cyl dieseln. Har själv haft en V60CC med den kombon (190 hk). Som brukligt är det väl bra att kolla servicehistorik, senaste kamremsbyte och oljor i automat och motor. Lycka till.
Tack för svar!
Det utbudet som finns på blocket runt 100 lappen är ju alla mellan 24-30k milare. Kan det fortfarande vara en bra bil trots miltalet? Kort sagt, håller xc60 skicket så länge i allmänhet? (Om man tänker sig en bil som servats väl och tagits hand om).
@Beppeman, Jag tycker den håller bra och är mer än nöjd med våran. Allt kan hända men över lag mycket bra
Hade kollat med så det inte finns missljud från kupéfläkten och är det en vea 181hk fwd 2014-2015 belägg om att kolvar och kolvringar bytts ut. Det va en miss där men det är åtgärdat på de flesta av Volvo, bilägarnas maskinskada eller i några fall inte alls, kanske av ägare som haft tyska märken tidigare där hög oljeförbrukning anses normalt ;-) Därav belägg om att det är gjort. Vår byttes detta på för länge sedan och den fungerar som den ska därefter. Skatten på dessa är med enbart 1700kr vilket är lågt för en automatare
Beppeman skrev: tis 07 jan 2025, 12:21 Tack för svar!
Det utbudet som finns på blocket runt 100 lappen är ju alla mellan 24-30k milare. Kan det fortfarande vara en bra bil trots miltalet? Kort sagt, håller xc60 skicket så länge i allmänhet? (Om man tänker sig en bil som servats väl och tagits hand om).
De håller skicket men de är inte världens billigaste bil att äga. Vi håller efter vår enligt konstens alla regler men den går sönder då och då som allt annat, senast var det ett bromsok som kärvade (kostade väl typ 5000kr att fixa) och dämparna till bagageluckan byttes i somras (lika dyrt det) samt att batteriet till oncall är bytt (också några tusen)

Nu har vi ju lämnat in bilen för reparationerna ovan så det driver ju kostnad men den är inte helt gratis att äga. Det bekymrar mig förvisso inte alls, jag är extremt nöjd med bilen och älskar komforten och säkerheten den ger, och jag tycker på riktigt att det är världens bästa bil tillsammans med XC70, men den är inte nödvändigtvis världens billigaste bil.

Däremot håller de ”skicket” väldigt bra, trots sina 35.000 mil med massor av släpvagn och massor av dåliga vägar känns den som ny när man kör den, och inredningen är fräsch.
Kör en Xc60 2011 manuell awd 2.4l plus chip. Och 32 tusen mil.
Drar rimligt. Lugn körning kanske 0.7l lite mer på sommaren med 22".
Diesel. Värmare via telefon är guld. Bara gå in i appen och starta värmaren en stund innan man ska iväg.

Riktigt trevlig bil. Absolut inget som känns eller syns att de har rullat så långt.
Hade otur och kamremen kugga så åkte på att byta topp. Men hade inget med miltalen att göra.

Rost i skärmkanter är tyvärr vanligt.
Underbar bil på vintern. Finns ingen tvekan om att fastna.
För nuvarande äger jag en XC60 MY2011 FWD automat D3 som har gått 10k mil i min ägo. Jag mekar själv på alla mina bilar, så när jag bestämde vilken modell jag vill ha letade just bara efter sådant pga FWD som är enklare att meka och mindre saker som kan gå sönder. Svaga punkter: alla skärmar rost framför allt främre, rost ovanför framrutan, reglerventilen i AC kompressor, multirem och dess spännare, främmre bussningar i bakvagnen. Det mekaniska är lätt och billigt att åtgärda, det kosmetiska är svårare att hålla i bra skick. Förbrukning med + utetemperaturer ca 0,7, med minus utetemp 0,8.
Tack för alla era meddelanden!

Jag jämnför just nu dessa två bilar och behöver er hjälp för att få lite expert rådgivning. Vilket verkar vara det bättre köpet?
Har ingen erfarenhet av Q5 men de jag läst mig till verkar den vara motsvarig en XC60?

Audi Q5 2.0 TDI Quattro 170hk
https://www.riddermarkbil.se/kopa-bil/audi/lyp299/

Volvo XC60 D3 163 HK R-DESIGN
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... ouncle_web
Kan inte mycket om Audi, mer att brorsan ägt ett par S5:or. Lite dyrare än Volvo när något går sönder är min upplevelse. Audin har fyrhjulsdrift men saknar skinnklädsel.

Volvon är 2WD, ganska skottsäker motor. Helskinn, R-Design ser ju lite trevlig ut, men det verkar va "fel" fälgar på. Bilen har den lilla skärmen i mittkonsolen, samma funktioner men en liten skärm.

Det ser ut som Volvo har dragkrok vilket ser ut att saknas på Audin?

För bilar i den här klassen är det svårt att jämföra bilar såhär, man måste känna och klämma lite. Dom har levt ett långt liv innan dom nu är till salu.
Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Kollat bränslupumpsrelät? ollen Ja[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Løst. Samme fjær som V90. Har alle […]

Naturvårdsverket.se EU-förordningen &[…]