Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har en v60 2013 AWD med automat låda som rullat hela 30k mil ungefär.

Jag har dock ett problem nu när det är kallt (minus grader) ute och det att växel spaken blir typ stum, det går alltså inte att lägga i en växel.

Igår hade det vart ca -13 på natten och när jag sen på förmiddagen skulle åka iväg så gick det inte att lägga i en växel. Stod på tomgång i ca 40min utan att det funka. Så provade ca 1 timme senare och då funka det.

Men även idag var det samma problem. Dock så gav den med sig efter ca 2min bara.

I övrigt så växlar den som den ska och är inga konstigheter med själva växellådan annars.

Han jag köpte bilen av i somras sa att när det är kallt så gick det inte att lägga i en växel direkt. Men jag tänkte väll mer att man behövde ha bilen på bara i ca 1-3min inte i en timme nästan…

Så vad tror ni det kan vara? Känns spontant som det är något som gör att det fryser i lådan.
Jag tänker mig att det kanske är kondens som fryser när det är kallt?
Är oljan i växellådan någonsin bytt? Detta finns inte som en punkt vid service för privatbilar, det får man be om som ett tillägg.
Om den aldrig är bytt under dessa år/miltal eller om det är länge sen så hade jag nog börjat där, gammal och uttjänt olja är sällan bra...
240 startar inte

Har du haft ur och satt i en fördelare ä[…]

Kanske funkar? https://www.youtube.com/wa[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p&[…]

Jag har endast problem med backväxel när[…]