Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Folop
Jag har en V60 D5 twin engine från 2018, nyligen tändes motorlampan, det var DPSen som larmade och en regenerering av filtret gjordes.

Felkoden har inte dykt upp sedan dess men en lukt har dykt upp i kupén sedan regenereringen gjordes. Lukten påminner om aska och "metall" och luktar som mest när ACn går. Stänger jag av ACn och vädrar ur kupén känner jag i stort sett inte av lukten alls.

Precis före regenereringen gjordes 17000-milaservice och då byttes säkert kupéfilter.

Finns det någon logisk förklaring till varför det skulle lukta annorlunda i kupén efter regenereringen eller ens att det luktar mer när ACn går?
Folop skrev: lör 23 nov 2024, 11:26 Jag har en V60 D5 twin engine från 2018, nyligen tändes motorlampan, det var DPSen som larmade och en regenerering av filtret gjordes.

Felkoden har inte dykt upp sedan dess men en lukt har dykt upp i kupén sedan regenereringen gjordes. Lukten påminner om aska och "metall" och luktar som mest när ACn går. Stänger jag av ACn och vädrar ur kupén känner jag i stort sett inte av lukten alls.

Precis före regenereringen gjordes 17000-milaservice och då byttes säkert kupéfilter.

Finns det någon logisk förklaring till varför det skulle lukta annorlunda i kupén efter regenereringen eller ens att det luktar mer när ACn går?
tråden är inte på rätt sektion så admin/mod får flytta när dom ser detta.

är du säker på att verkstad bytte kupefiltret? det är icke-inkluderad i något av servicar(det är ett tillägg)
Folop skrev: lör 23 nov 2024, 14:23 Tjena, ja det (ska ha) bytts i 17000-mils servicen, luftfilter och pollenfilter ingick tillsammans med en massa annat.

Sen gjorde DPS regenereringen efter det.
pollenfilter aka kupéfilter är densamma hmm och avgaslukten kom efter service.. låter som verkstan du lämnade in har antingen kommit åt någon slang(som jag har läst att det kan vara en slang till dieselvärmare) eller något annat i motorrummet
240 startar inte

Sitter inget bränslefilter på förg[…]

Kanske funkar? https://www.youtube.com/wa[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p&[…]

Jag har endast problem med backväxel när[…]