Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Vi har en Volvo s60 cross country från -17 och sensorn säger att förardörren är öppen trots att den är stängd. Den visas som öppen både i appen och på kontrollpanelen när man kör bilen. Sen detta skedde kan vi inte låsa bilen med knappen på nyckeln, men det går att låsa bilen via appen. Trots att det står i appen att bilen är olåst fortfarande (och att förardörren är öppen) så låses faktiskt bilen och går inte att öppna efter att man låst den i appen. Detta säger mig att det faktiskt inte är något fel på själva låset i sig, utan på sensorn som bara tror att dörren är öppen när den faktiskt är stängd.

Vad kan man göra för att lösa det här problemet? Jättetacksam för svar! :)
Det är vanligt fel på dessa bilar att låskistorna felar, då får man felen som du beskriver. Om du läser ut felkoderna kommer du mest troligt få felkoder relaterat till styrningen av låset på den dörren.
Ja, tyvärr så är det låskistan som måste bytas om du inte kan demontera, felsöka och laga den befintliga, se bild. Jag behöver göra det själv på höger framdörr på min XC60 som inte kan låsa korrekt. 2000 för byte och 2500kr för låskistan i mitt fall på Volvo ÅF.
Jag kommer nog köpa bättre beggad eller pirat och göra det själv, finns bra instruktion i nån tråd i V70 forument som är samma förfarande som S/XC60.
Bilagor
Namnlös bild.png
Namnlös bild.png (798.8 KiB) Visad 2628 gånger

På en xc-70, 2008, kan man använda obd-[…]

Kanske, tar de flesta bilar som kommer på pr[…]

Sedan sommardäcken åkte på har ja[…]

Vem kom på den briljanta idén med i[…]