Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johannes1975
Trött på Bilia, Volvo car etc ockerpriser. Pris vs värde
Planera i år bara göra ett enkelt oljebyte. Alltså olja+filter. Kontrollpunkter fixar jag kolla själv och gratis assistans får jag ändå inte då 10 år är passerat. Dessutom black month nu och hittar kvalitets olja från bla Castrol till riktigt bra pris. Ska va funkar ta med inköpt dunk till närmast pålitlig verkstad och betala för själv arbete av oljebyte ? Tar väl typ ca 20-30 min
Någon som gått i samma tankar? Vad anses som ok pris för sådant jobb ?
Hur hanterar ni generellt service när bilen kommit till åren men ändå fräsch att behålla ?
av UnleashFusion
Johannes1975 skrev: lör 16 nov 2024, 18:41 Trött på Bilia, Volvo car etc ockerpriser. Pris vs värde
Planera i år bara göra ett enkelt oljebyte. Alltså olja+filter. Kontrollpunkter fixar jag kolla själv och gratis assistans får jag ändå inte då 10 år är passerat. Dessutom black month nu och hittar kvalitets olja från bla Castrol till riktigt bra pris. Ska va funkar ta med inköpt dunk till närmast pålitlig verkstad och betala för själv arbete av oljebyte ? Tar väl typ ca 20-30 min
Någon som gått i samma tankar? Vad anses som ok pris för sådant jobb ?
Hur hanterar ni generellt service när bilen kommit till åren men ändå fräsch att behålla ?
Det är så jag gjort sedan min passerat 10år+.Köper filtrar eventuellt olja ifrån t.ex aeromotors.se och sen lämnar jag in hos min lokala verkstad där jag betalar arbetskostnad(mellan 500-700kr). märkesverkstäder tar just nu minst 280-320kr/l för bara oljan(mobil1) 🤣🤣
av Johannes1975
Snyggt :-)
Ja, märkesverkstäder och framförallt Bilia har verkligen gått över styv i service på äldre bilar.
På skruvat.se kostar 4 l Castrol 599kr, knappt 150kr/l + hundringen i oljefilt
Antar man inte får stämpel i serviceboken vid endast oljebyte ?
Vet du om lokala verkstad även släcker lampan på service påminnelse när man ändå kört in bilen ?
av UnleashFusion
Johannes1975 skrev: lör 16 nov 2024, 19:50 Snyggt :-)
Ja, märkesverkstäder och framförallt Bilia har verkligen gått över styv i service på äldre bilar.
På skruvat.se kostar 4 l Castrol 599kr, knappt 150kr/l + hundringen i oljefilt
Antar man inte får stämpel i serviceboken vid endast oljebyte ?
Vet du om lokala verkstad även släcker lampan på service påminnelse när man ändå kört in bilen ?
det beror på den verkstad du tänkt serva hos. ibland har vissa en stämpel och vissa inte,(stirra inte blind på just stämpeln).
Sen bör verkstad återställa/släcka lampan efterhand. manuellt eller via icarsoft eller liknande apparat)
Användarvisningsbild
av Cotag
Johannes1975 skrev:Trött på Bilia, Volvo car etc ockerpriser. Pris vs värde
Vi är många här som förstår...
Johannes1975 skrev:Hur hanterar ni generellt service när bilen kommit till åren men ändå fräsch att behålla ?
Jag gör det mesta själv men det är väl rimligt att handla grejerna själv och lämna bort bara jobbet till verkstan "på hörnet".
Johannes1975 skrev:Dessutom black month nu och hittar kvalitets olja från bla Castrol till riktigt bra pris.
Jag har kör mest Biltemas grejer, givetvis med rätt spec. Min upplevelse av oljebyte är att det viktiga är att det blir gjort, inte "priskvaliten" på vad man slår i sumpen.
av Johannes1975
Stort tack för svaret. Värdefullt och uppskattas :-)
Beställt grejerna idag och åker över till närmast OKQ8 verkstad få jobbet utförd, förhoppningsvis nästa vecka.
Bör man köpa med ny oljeplugg också eller tror ni lokala verkstan har och kan ordna det ?
av Lövet
Johannes1975 skrev:Bör man köpa med ny oljeplugg också eller tror ni lokala verkstan har och kan ordna det ?
Pluggen behöver du inte byta men packningen måste det. Det bör en verkstad ha liggande tycker jag. Spara kvitto och specifikation bara så kommer allt gå bra. Instämmer i kören som inte tycker det är värt att serva på märkesverkstad på äldre bilar. Har aldrig haft problem att sälja bilar bara man kan fixa att oljebyten osv är gjort. Vem som gjort det verkar ingen bry sig om.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Packningen brukar vara snordyr atr köpa hos volvo, kolla hos mekonomen eller någon annan..
Det är en vanlig aluminiumbricka, icke någon guldlegerad historia :-D
av Lövet
Erik Å skrev:Packningen brukar vara snordyr atr köpa hos volvo, kolla hos mekonomen eller någon annan..
Det är ju bara en vanlig aluminiumbricka, inte alls någon guldlegerad historia :-D
Skulle inte förvåna mig om de tar lika mycket för 1 bricka på Volvo ;) https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000037212
Brainys V60

Du är långt ifrån den förste[…]

Där ser man. Sjukt störigt, men för[…]

Låter som typ BMW iX är en kandidat? h[…]

240 startar inte

Ska kolla på det när jag kommer hem sen[…]