Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av soniz1
Håller på att felsöka en v60 2012 gått 18000 mil kopplingen känns normal men den kopplar inte ur går inte få i växel med kopplingen nedtryckt med motorn igång, har provat luftat men ingen skillnad och det var ingen luft i systemet.
Så jag undrar om nån haft nåt liknande problem och vad var orsaken , slavcylinder ,kopplingen eller ....?
Inte kul riva av växellådan i onödan men antar att det är där inne felet finns .
Tacksam för tips och ideèr !
Användarvisningsbild
av Erik Å
Långsökt, nån gång på 80-talet motortvättade min första bil, en Taunus -76, och när jag skulle åka nästa dag så hade lamellen klistrat fast på svänghjulet
Drog åt handbromsen, la i 4:an, tryckte ner kopplingen och körde startmotorn. Lamellen släppte med en smäll :-/
Den funkade i många år sen trots denna misshandel :-D Det är nog inte helt ofarligt.. På den tiden fanns dock inga ömtåliga dubbelmassesvänghjul.

Man kanske skulle kunna skicka in en liten usb-kamera och titta om slavcylinder och solfjäder faktiskt rör sig när man trampar ner kopplingen?
Isåfall finns ju skäl att misstänka att lamellen fastnat. Om inte så finns ju en liten liten chans att det är hydrauliken på utsidan som strular.
viewtopic.php?f=16&t=150465&p=1592344#p1591889
av soniz1
Hej å hå ja de är inte lamellen som rostat fast för den kopplar ur lite, har man växel i och kopplingen i botten så drar den men inte mer än du lätt håller den med bromsen.
Så frågan är om nån varit med om nåt liknande jag funderar på om det kan vara nåt med den hydrauliska slavcylindern eller huvudcylindern men konstigt nog så känns pedalen helt normal så det är kanske själva kopplingen som det är nåt fel på ,men har varit med om nåt liknande en nån gång förut när lamellen kärvat på axeln men de va inte en volvo

På en xc-70, 2008, kan man använda obd-[…]

Kanske, tar de flesta bilar som kommer på pr[…]

Sedan sommardäcken åkte på har ja[…]

Vem kom på den briljanta idén med i[…]