Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har en v60 d3 -12 som jag bytt skivor på i fram 2 ggr på 2 på knappt 3 år. Efter bara några hundra mil har de slagit sig i bägge fallen. Bosch första gången, Brembo andra. I bägge fallen byttes även beläggen (samma fabrikat).

Ena bytet utfört på Mekonomenverkstad, andra av tidigare mekaniker som drygar ut pensionen (köpte grejerna på Trodo).

Jag kör INTE som en biltjuv, och kör primärt landsväg.

Någon som har en vettig förklaring till varför det blir såhär? Blir tokig på vibrationerna!
Byt ok hållarna eller slipa ytan beläggen glider emot helt plan. eventuellt bromsoken som kärvar med.
Har inget med skivorna eller beläggen att göra.
Garanterat att bromsarna ligger emot, om du har bekräftat att skivorna är skeva vill säga.

Bromsslangar och lufta ordentligt är nog inte dumt att göra heller.

Uppgradera till 316mm skivor annars :nerd:
Det sa gubben (fd mekaniker) som hjälpte mig byta skivor andra gången också. Han var därför väldigt noggran med den biten, så jag tror verkligen inte att det var problemet denna gång.
Första bytet skedde vid en mekonomenverkstad jag har använt mig av i typ 10år, och varit väldigt nöjd med.

Jag ska göra mig av med bilen, och vill därför hålla nere kostnaderna. Har därför ingen lust att byta bägge ok fram. Har fått tag i 2 skivor från snubbe som köpt fel storlek. Finns det ngt jag kan göra för att oken och därmed beläggen ska röra sig bättre? Några fulknep?
Är det så att bromsbeläggen kärvar på okhållarna så handlar det om att göra rent på glidytorna, putsa bort rost och smörja lite. Likaså rengöra glidpinnarna som oket är upphängt på.
Men sen kan det vara så att det blivit rostskador på kolven inne i oket. Kolven är av stål och hårdförkromad men det händer att kromskiktet släpper, stålet rostar och kolven kärvar i loppet. Då hjälper egentligen bara att byta kolv och o-ring (ny kolv är rätt billigt hos trodo eller mekster men bytet är kladdigt och pyssligt) eller hela oket. Att smörja och motionera brukar bara hjälpa tillfälligt, problemet kommer tillbaka. Lossar man hydraulik eller tar ur kolvar måste bromssystemet förstås luftas sen. Bromsvätskan ska egentligen bytas vartannat år, läge att passa på :-)
Hög vattenhalt sänker kokpunkten vilket kan bli dödligt om man åker på alpvägar. Men förutom det så får man rostproblem inne bromssystemet, se ovan ;-)

På en xc-70, 2008, kan man använda obd-[…]

Kanske, tar de flesta bilar som kommer på pr[…]

Sedan sommardäcken åkte på har ja[…]

Vem kom på den briljanta idén med i[…]