Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Aktiverade parkeringsbromsen när jag snabbt skulle plocka ur en sak ur bagaget och fick då ett felmedelande om att Parkeringsbromsen ej var tilsatt. Hade problem att få den att släppa på vänster bak sen, motorn liksom står och "surrar" i typ 15 (?) sekunder utan att komma någon vart. Lyckades på något sätt få den att släppa och bilen rullar fint.

Men varje gång jag aktiverade bromsen står vänster bak och surrar, likaså när jag försöker släppa på den sen.
Den verkar dock inte aktiveras av surret längre.

Däremot, senaste dagarna har bromsen aktiverats när jag stängt av bilen och sen öpnnar dörren, ni vet när Infotaimentsystemet slockar, då går bromsen till på alla hjulen (förutom vänster bak som bara står och surrar).
Jag hittar ingen inställning om detta i bilen och vill inte ha automatiskt parkeringsbroms.

Växellådan är manuell.

Först tänkte jag om det var själva bromsen på vänster bak som var trasig, alternativt någon kabel.
Men när bromsarna slår till så där, kan det vara Styrenheten för parkeringsbromsen?
Men P-bromsen ska ju inte aktiveras när man stänger av och öppnar dörren?
Så är det mig veterligen inte på min V60...
Vet inte om det är samma problem som jag hade på min V60 viewtopic.php?f=70&t=170063&hilit=parkeringsbroms
Men min lät också sådär och då ville inte bromsen släppa alls. Mekanikern visa mig då att det var en spricka i elmotorn och splinesen rostat på insidan, hans bedömning var då att den som byte mina bromsar bak inte hade lagt på de korrekt och därför hade vatten kommit in där.
Vet inte om detta är samma fel.
Dejan195 skrev:Vet inte om det är samma problem som jag hade på min V60 viewtopic.php?f=70&t=170063&hilit=parkeringsbroms
Men min lät också sådär och då ville inte bromsen släppa alls. Mekanikern visa mig då att det var en spricka i elmotorn och splinesen rostat på insidan, hans bedömning var då att den som byte mina bromsar bak inte hade lagt på de korrekt och därför hade vatten kommit in där.
Vet inte om detta är samma fel.
Den beter sig precis som dina filmer där, och jag kunde även bekräfta nu vid däckskifte att bromsen ej slår till utan att den står och snurrar sådär i blindo.

Problemet med att den slog till P-bromsen när jag gick ur bilen försvann efter att jag kopplade bort batteriet en stund.

Jag försökte lossa på elmotorn för att kolla på splinesen men kom tyvärr inte åt ordentligt för att kunna lossa skruvarna. Så det får nog bli en tur till verkstaden som får byta.

På en xc-70, 2008, kan man använda obd-[…]

Kanske, tar de flesta bilar som kommer på pr[…]

Sedan sommardäcken åkte på har ja[…]

Vem kom på den briljanta idén med i[…]