Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Minoraie
Jag har en V60 D5 från 2011 och jag har redan bytt kamrem hos Bilia för 3år sedan "18000mil service" och har kört 4000mil sedan dess. Jag har inte serviceboken till hands då jag är på annan ort. Igår gick multiremen sönder och jag har två frågor kring detta.

Den första: Ska inte Bilia ha bytt den samtidigt som kamremen och den bör väl då hålla längre än 3år och 4000mil!?

Den andra: vad kostar det mellan yumme och pekfinger att få detta fixat i en verkstad? Bör något annat bytas samtidigt?
Användarvisningsbild
av MartinS
Multirembyte ingår i 18.000mils intervallet i serviceschemat. Om den byttes vid 18.000 mil kan bara kvittot från servicen bekräfta.

Att byta bara multiremen gissar jag på 1000-1500kr.

Frågan är ju varför den gått av, om den byttes vid 18.000mil är det ju något annat fel som gör att den gått av nu. Kanske frihjulet på generatorn?!
av Jonas_latt
Jag byter multiremmen en gång om året. Det är en sån billig utgift om man byter den själv.
Jag har tyvärr vart med om att remmen går av och motorn blir skrot.
Så betalar gärna 200kr om året och 15 minuter arbete för att va säker.
av berrabus
Jonas_latt skrev:Jag byter multiremmen en gång om året. Det är en sån billig utgift om man byter den själv.
Jag har tyvärr vart med om att remmen går av och motorn blir skrot.
Så betalar gärna 200kr om året och 15 minuter arbete för att va säker.
Hur ofta byter du spännare?
av Malmstroem
Jag har också för mig att Volvo kortat intervallet på den remmen. Jag bytte på pappas XC70 i somras. Har du bara rätt Torx går det lätt att byta själv. Plocka bara bort plastkåpan vid hjulet.

Kanske, tar de flesta bilar som kommer på pr[…]

Sedan sommardäcken åkte på har ja[…]

Vem kom på den briljanta idén med i[…]

V90 D3 2019. Har hatt en ukjent lyd som kom fra u[…]