Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Duddits1
Har en AWD2014 XC60 som gått strax över 16000 mil. När jag startar och kör (från stillastående) antingen vänster eller höger så uppstår ett brummande, låter som broms ligger på typ, ett "tuggande" ljud. Ljudet försvinner när jag kommer upp i hastighet. Körde 58 mil i veckan på semester. Inga problem, men såklart fruktansvärt irriterande ljud i dessa låga hastigheter. Inget hjul blir varmare än något annat, ingen broms ligger på o.s.v.
Har inga felkoder gällande detta. Hjullager låter långsökt. Men vad kan det annars bero på? Nya däck bak, bromsskivor plus belägg nyligen bytta. Besiktad för en månad sedan utan anmärkning. Kan det vara AWD som ställer till det?
Tips mottages.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Fråga blir: När byttes olja/filter i AWD:n? Detta är ingen servicepunkt så till slut börjar väl systemet tycka att gränsen är nådd, vad Volvo än säger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Ja det är aldrig fel, även om jag inte kan säga att det är där felet ligger.
av Duddits1
Svarar själv ;)
Verkar vara något med Awd, ryckte säkringen för den idag och då var allt som det skulle.
Synd att farthållaren och stc ryker samtidigt.
Väntar fortfarande på oljebyte i Haldexen, men tror knappast det hjälper mitt problem.
Någon annan måste ju ha något liknande fel och lite ledtrådar på vad det kan bero på?
av S6024t
Kan vara lamerna som geggat ihop i Haldxen ,pga att om packboxen i slutväxen har gett sig,då går bakaxeloljan in i Haldexen, blir inge bra då..kolla nivån i bakaxeln,är den bra så köp en trisslott..
av Duddits1
S6024t skrev:Kan vara lamerna som geggat ihop i Haldxen ,pga att om packboxen i slutväxen har gett sig,då går bakaxeloljan in i Haldexen, blir inge bra då..kolla nivån i bakaxeln,är den bra så köp en trisslott..
Tack för svar ändå trots kanske en dyr historia. Jag kan absolut noll om bilar, så alla ledtrådar är av nytta. Har en "kontakt" som mekar.
av Duddits1
Har idag bytt olja i Haldex pumpen. Pumpens filter var hur skitig som helst.
Efter rengöring och ny olja så verkar allt fungera. Inga felkoder eller konstiga brummande bak vid fullt rattutslag i låg hastighet som tidigare.
Men jag ska testa mer i morgon. Det verkar nästan för bra för att vara sant. Trodde åtminstone att pumpen skulle behöva bytas eller något annat fel.
Läckage kylarvätska

Vilken hjälte du är! Ser exakt likadant […]

Jag har 6 filer och 2 mappar i roten på USB-[…]

Vi som beställt nya XC60

Ja, då är det dags……&h[…]

Felsökning av vattenpump

Kan vara vattenpumpen som låter....... f&o[…]