Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Traktorföraren
Tänkte byta damasken på oket där bak på XC60 med elektrisk handbroms.
Antar att hela kolven måste bort från oket?
Är det bara att pumpa ut den med bromspedalen eller är det nåt med elmotorn som måste göras för att få bort kolven?
av Ceska
Elektrisk handbroms behöver sättas i service lägge (serviceverktyg) alltså bakas ut, visa gör det med 12 v batteri. Om din bromsok är bra rostig du kommer ha ett helvete att få i damasken på plats, jag lyckades inte så det blev en ny ok med bromslang istället. Bromsslangen och dess lilla hak kommer sitta fastrostat med i oket om du ska vilja lossa hela oket.
av Traktorföraren
Jo jag kör ju kolven med ett löst batteri på golvet så det är lugnt. Bytte belägg och upptäckte då ett litet hål på damasken.
Ser ingen anledning att ta bort bromsslangarna utan vill bara byta damasken på ett så enkelt sätt som möjligt.
Men kolven måste väl plockas bort från oket för att kunna göra det?
Sen undrar jag om man är tvungen att ta bort elmotorn eller om det går att köra ut kolven med elmotorn och sedan eventuellt bara dra ut kolven för hand eller pumpa ut den med pedalen det sista.
Kolven sitter väl inte fast på armen som trycks ut av elmotorn?
av Ceska
Ja, kolven måste bort, fört få nya damasken på plats och inne i kolven sitter ytligare en anordning som den elektriska motor driver stora kolven med. Googla så får du ser hur det ser ut.
av Traktorföraren
Jag blev lite fundersam där när du nämnde att du inte lyckades få dit damasken på oket.
Vet inte hur gammal bil du jobbade med iofs, detta gäller en 2017 15000 mil. Kolvarna glider iaf lätt i oken men kan ju vara bra att kolla där i kanten först då så det inte finns rost där innan man sätter igång och trycker ut kolven.
Användarvisningsbild
av MartinS
Ta bort oket och jobba i lugn och ro på "bänken". Du kan köra ur kolven med elmotorn, eller ta bort elmotorn och skruva ut kolven.
skyltbelysning brunnit

Hade också problem med att mina glödlam[…]

Recharge frågor

Ok. Så vid full gas så ger den totalt […]

Har du verkligen 3,5 bar i bränsletryck..? Hu[…]

VOC Service

2G/3G-näten har precis stängts ner i di[…]