Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Gäller en v60 2013 d3
Hjälper en bekant som berätta att bilen ibland gasar av sig själv.

Provkörning: ut och åker lugnt. Släpper gasen och motorbromsar då märker jag att bilen ökar i fart. Trycker in kopplingen och den går upp till 5000varv. Och plötsligt hamnar gasen normalt igen.

Jag skulle bromsa ner och svänga och märke att bilen öka fart. Men då bromsa jag och tvinga ner varvtalet.

Jag märkte också vid växling att varvtalet låg kvar på 3000 varv ändå att jag släppte gasen för att växla.

Ider vart jag ska börja leta?
Finns inga felkoder i i vida...
Användarvisningsbild
av lennarte
Förr i tiden (Mercedes förkammar diesel) kunde det hända när ett membran i vaccum pumpen var läck på. Har aldrig jobbat med Volvos dieslar, förutom vanlig service (typ oljebyte)
av Jonas_latt
Jag känner bara rent spontant så borde den gå sämre på fullgas eller liknande om membranet skulle va dåligt?.

Märkte precis att när man motorbromsar så hackar bilen hela tiden ner i fart.
av stebergl
Servas bilen hos Volvo? Har den fått ny mjukvara i ECM på länge? Om inte, så är det nog läge att få en uppdatering.
Gör samma provkörning från att du startat bilen och se till att alltid trycka ner kopplingen hela vägen vid varje växling. Om det inte händer då, så är det dags för uppdatering av mjukvaran
Användarvisningsbild
av Hasse53
Det första jag skulle kolla är oljenivån. Om en diesel gasar av sej själv så beror det oftast på att den går på motorolja och inte på dieselolja. Leder oftast till totalras...
Sen kan det ju vara relaterat till mjukvara och kopplingspedal, då ECU:n stöttar med gas när man släpper upp kopplingen, som "stebergl" säger.
/Hasse
av Jonas_latt
Han va hos bilia men de hitta inga fel och kunde inte hjälpa honom med att den självgasa..
Jag tror det är styrenheten som är skrot
Men nu är bilen krockad och den lagas nog inte tyvärr.
240 startar inte

Sitter inget bränslefilter på förg[…]

Kanske funkar? https://www.youtube.com/wa[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p&[…]

Jag har endast problem med backväxel när[…]