Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag är i färd med att byta framfjäder på min xc60. I försöken att få allt att lira i samma linje när jag släpper på fjäderklämmorna så har jag rispat igenom färgen så att stålet syns på fjäderbenet. Likväl har gummibeklädnanden på fjädern fått sig några kyssar asfalt, det ut att ha brustit igenom färgen.
Är det risk för rost och bör jag spraya på metallskyddsfärg för att hålla livslängden på fjäderbenet och fjädern?
Bilagor
17159278574634658100948345042440.jpg
17159278574634658100948345042440.jpg (3.4 MiB) Visad 1340 gånger
Senast redigerad av 1 Pettan, redigerad totalt 0 gånger.
Pettan skrev: fre 17 maj 2024, 08:31 Jag är i färd med att byta framfjäder på min xc60. I försöken att få allt att lira i samma linje när jag släpper på fjäderklämmorna så har jag rispat igenom färgen så att stålet syns på fjäderbenet. Likväl har gummibeklädnanden på fjädern fått sig några kyssar asfalt, det ut att ha brustit igenom färgen.
Är det risk för rost och bör jag spraya på metallskyddsfärg för att hålla livslängden på fjäderbenet och fjädern?
Det kommer förr eller senare rosta, antar att där det blvit rispat blir snabbare. spraya på rostskydd / metallskyddsfärg.
jag menar vem kollar ens på fjädrarna, kommer bli smutsiga oavsett
Tack för svar. Det lär inte skada med metallskyddsfärg ändå tänker jag, men skönt att höra att inte det är någon större fara oavsett.

Har upptäckt ett allvarligare problem. Bulten som drar åt nedre delen av fjäderbenet mot hylsan i spindelbulten i hjulupphängen, den bulten drog jag i från fel håll med mutterdragaren. Till råga på allt snurrar den fritt i gängorna och fjäderbenet rör sig upp och i hylsan. Några tips på hur man för ut bulten. Förhoppningsvis drar den när man sätter den från framsidan annars kommer jag inte undan utan att byta hela spindelbulten.
Jonas_latt skrev: fre 17 maj 2024, 20:17 Längre bult med mutter?
Säker att du har fått fjädern rätt nu?
Jo fjädern sitter i linje. Men fjäderbenet sitter inte fast i hylsan till styrspindeln. Man både känner och kan se att den rört sig under provåkning. Bra idé med längre bult och mutter, men vettefan hur jag får ut bultfan. Hur mycket jag än försöker slå ut den eller bända upp glipan den ska dra åt, så rör den inte sig en mm.
Fick till slut ut bulten ur styrspindeln med lite våld och vaselin. Gängorna i styrspindeln är helt slut så det fick bli så att jag lade dit en längre sexkantsbult som gick igenom hålet och en mutter som drar och kramar åt hylsan istället. Det verkar inte röra sig nu när jag dragit åt med 100 NM.
Byta torkarblad själv?

Har använt torkarblad från Bosch Aerotw[…]

Multiremmen på dessa bilar är tydligen […]

Koppling föll i golvet

Tack för snabbt svar, jag ska kolla hur b&ari[…]

Okej! Är inte biltema jag har men provar med […]