Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KoGo
Hej
Det är mitt första inlägg här så bear with me.
Jag har en XC60 2104 års modell. Diesel, framhjulsdriven och gått 18000 mil. Bilen är servad enligt rekommendation på auktoriserad Volvo verkstad.
Bilen har alltid druckit mycket olja men inom Volvo menar att det är inom ramarna. Drygt 1 liter per 100 mil men efter sommaren gick den upp till 1 liter per 50 mil. Så nu har partikelfiltret täppt igen och när jag lämnade in bilen för reparation säger Volvo att det är motorbyte som gäller. Fick offert på 140k+ kr.
Alternativen jag har fått till mig är:
1. skrota bilen
2. byta/renovera motorn
3. sälja den som den är
4. försöka täta motorn med en specialolja och byta/blåsa ur partikelfiltret
Tyvärr fick jag ingen bra känsla på Volvo verkstans rekommendationer. De visste inget om någon specialolja som skulle täta, de visste inte at man kunde blåsa ur partikelfiltret och prisförslaget på över 140k kr känns inte inte rimligt.

Det jag undrar om någon har erfarenhet av tätningsolja och om den hjälper? Hur länge hjälper den iså fall?
Sedan skulle jag uppskatta tips på verkstad som kan byta/renovera motor för ett vettigt pris i Göteborg med omnejd?

Tacksam för alla tips och tricks.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Vad har du för försäkring?
Volvia har ett tillägg för maskinskada 10år/20000 mil, med ditt miltal skulle självrisken landa på runt 7500kr.
av KoGo
Försäkringen är körd då jag inte hade förlängt maskingarantin.
fjohan82 skrev:Vad har du för försäkring?
Volvia har ett tillägg för maskinskada 10år/20000 mil, med ditt miltal skulle självrisken landa på runt 7500kr.
Försäkringen är körd då jag inte hade förlängt maskingarantin.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Då hade jag bytt in bilen på bilfirma så är man kvitt problemet.
Reparera motorn för typ samma pris som bilen är värd? Njäe...
Användarvisningsbild
av MartinS
Har du bara trafikförsäring då eller?

Biltjänst i Landvetter är bra, kolla med dom.
Användarvisningsbild
av TommyP86
140 000kr ja…

Kan du skruva eller är det inte aktuellt?

Har du tid och kunskap kommer du under 50k.
Sen finns det säkert mer hjälpsamma verkstäder än lokala auktoriserade svindlaren, kolla runt lite.

Generellt är det nog kolvbyte i bästa fall, och borrning i värsta fall om man ska jobba med det du har. Annars få i en nyare motor, det finns för runt 30-40 (2018)
av KalleJ
Bör väl gå att rensa ur DPF:en helt (rakt rör), programmera bort funktionen och testa 5W40 eller t.o.m 5W50 olja.
av rosefors
Läcker den olja eller förbränner den olja? Jag antar att det är det sistnämnda och då är det dom berörda VEA-kolvringarna som är igensatta.

Alla volvo med VEA fram till och med 2016 kommer få det här problemet.

För en bil som är tänkt att användas som bruksbil finns det en moralisk aspekt att ta hänsyn till, likväl en brottslig om man tar bort DPF. Att rensa ur DPF är 100 ggr värre än att köra utan katalysator ur miljöhänseende. I Danmark är det böter på alla bilar utan DPF i Köpenhamn bland annat. En liknande lagstiftning är väl att vänta i Sverige för Stockholm.
av KoGo
Ja den förbränner olja. Med rensa ur pdf menar du då att ta bort det helt? Min tanke är rengöring av den befintliga om det är möjligt.
rosefors skrev: sön 26 nov 2023, 06:04 Läcker den olja eller förbränner den olja? Jag antar att det är det sistnämnda och då är det dom berörda VEA-kolvringarna som är igensatta.

Alla volvo med VEA fram till och med 2016 kommer få det här problemet.

För en bil som är tänkt att användas som bruksbil finns det en moralisk aspekt att ta hänsyn till, likväl en brottslig om man tar bort DPF. Att rensa ur DPF är 100 ggr värre än att köra utan katalysator ur miljöhänseende. I Danmark är det böter på alla bilar utan DPF i Köpenhamn bland annat. En liknande lagstiftning är väl att vänta i Sverige för Stockholm.
Användarvisningsbild
av Cotag
Det finns en funktion i VIDA som bränner ur partikelfiltret (motorn på hög tomgång medan extra diesel tillförs). Det botar ju då bara, i bästa fall, för stunden.

Sök på kolvbyte+VEA så får du upp en del trådar i ämnet motor och kolv/ring-byte.

Visst är det fantastiskt att bli bemött med "det är normalt", sen när försäkringar/garantier, eventuell goodwill gått ut så är deras enda lösning ett motorbyte för 140k+.
Du skulle såklart haft gjort en oljevägning mycket tidigare i skedet, men det är ju inget verkstan upplyser om, och nu är det försent.

Kolv/ringbyte måste göras av någon som är kvalificerad för arbetet eftersom det handlar om att kunna bedöma status på övriga mototorkomponenter, även kunna göra injustering av balansaxlar m.m. Kolvbyte är nog mest att föredra på bilar som rullat mindre än 18k och där resten av motorn kan antas vara i ok skick.

Motorbyte mot något nyare från skroten kan däremot många allbilsverkstäder klara av, men det gäller såklart hitta någon man får förtroende för.

En ärligt beskriven annons på Blocket kan eventuellt locka fram någon som har fetish för motorbyte, långskott men inte omöjligt.
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]