Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1561948
Hej jag har en V60 1,6d som knackar efter ett spridar byte. Jag var ute och åkte och märkte att bilen lät lustigt och började tappa kraft. Jag fick upp felkoderna dcts service erfodras och motorsystem service erfodras. Dagen efter körde jag bilen till en Autoexperten verkstad och de kom fram till att det var en spridare som var trasig. Dom bytte spridaren och jag jag hämtade bilen cirka 1 vecka senare, betalade och såg glad ut. Men jag märkte på hemgången att det fortfarande knackade och gick illa när det blev motstånd, men nu gick den på alla 4 cylindrar ialfall. så jag åkte tillbaka med bilen till verkstan dagen efter. Det har nu gått cirka 6-7 veckor och verkstan hade inte löst det, så jag ledsnade och åkte och hämtade bilen idag. Partikelfiltret är borttaget och bortprogramerat även egr är bortprogramerat av Auto tunning i Linköping. Så nu undrar jag om någon vet vad det kan vara för fel på bilen? Mvh
#1561976
Har du fått spridaren inställd? Jag bytte en spridare, och åkte sedan med hackande motor till Volvoverkstaden, där man gjorde en inställning. Efter inställningen fick jag köra ett par mil på låg växel i motorvägsfart. Därefter gick bilen bra igen.
Senast redigerad av 1 Närking, redigerad totalt 0 gånger.
#1562361
Först måste du ha tillräckligt ny mjukvara i motorstyrenheten för att kunna göra inlärningen, de flesta har idag rätt mjukvara om man någon gång under de senaste åren servat på en volvoverkstad.. Sen ska inlärningen nollställas och sedan köras in på ett speciellt sätt. Ligg på 4an. Gasa upp till ca 2600 varv och motorbroms ner till ca 1600 varv, kör så tills knackningarna förhoppningsvis försvinner. Motorn måste vara helt varmkörd innan inlärningen kommer startas.

Det ska vara 302 bak, jag har samma på min[…]

Mja, det är väl tämligen förv[…]

Köpråd XC90

Tack för råden! Har tyvärr inte bu[…]

Njae inte säkert, koden säger ju i princ[…]