Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av js80eeh
Hej!

Har en S60 D4 där Webasto stänger av efter 5 min. Har någon tips var/hur man först bör felsöka detta?

Är det ok att köra bilen tills jag löst problemet eller kan bilen och värmaren ta skada om jag gör det?

Till saken hör även att det närmar sig besiktning, får man nedslag på detta?

Stort tack på förhand!
Användarvisningsbild
av MartinS
Du bör kunna köra bilen utan risk, stäng av den automatiska värmaren i instrumentet.

Låter som att fläkten i brännaren kanske är trasig, om den inte funkar blir det för varmt i brännaren efter en stund och då stänger den av.
av js80eeh
Tack för svaren!
klacken skrev:Ingen fara att köra och inget besiktning bryr sig i
Skulle fläkten va trasig startar den inte alls.
Testa läs felkoder
Ok. Någon speciell felkodläsare som behövs eller duger vilken som helst förutsatt att den har rätt uttag?
MartinS skrev:Du bör kunna köra bilen utan risk, stäng av den automatiska värmaren i instrumentet.

Låter som att fläkten i brännaren kanske är trasig, om den inte funkar blir det för varmt i brännaren efter en stund och då stänger den av.
Ok. Går fläkten igång direkt då man startar värmaren eller vid bestämd temperatur?
fjohan82 skrev: lör 04 nov 2023, 08:45 Börja med att ladda batteriet om det inte är gjort.
Har inte tillgång till bilen för tillfället men det skall göras. Inga problem att ta ur batteriet och ladda?

Läste någonstans att Webaston kan vara känslig för äldre/sämre batterier och stänger av även om de är fulladdade. En batteritestare borde nog kunna se det isf hoppas jag.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag skulle säga att fläkten i brännaren går direkt och hela tiden.

Men första stegt bör vara att läsa ut felkoder. Du måste ha en läsare som klarar att kommunicera med PHM (ParkingHeaterModule), för det går det tyvärr inte med dom billiga och enklaste.
av klacken
Fläkten startar direkt och går hela tiden.
T.ex. Vida, Delphi,Autocom funkar att läsa koder.
Om värmaren stannar pga. för lite ström eller bränsle så får man meddelande om det i panelen.
av js80eeh
klacken skrev:Fläkten startar direkt och går hela tiden.
T.ex. Vida, Delphi,Autocom funkar att läsa koder.
Om värmaren stannar pga. för lite ström eller bränsle så får man meddelande om det i panelen.
MartinS skrev: sön 05 nov 2023, 17:11 Jag skulle säga att fläkten i brännaren går direkt och hela tiden.

Men första stegt bör vara att läsa ut felkoder. Du måste ha en läsare som klarar att kommunicera med PHM (ParkingHeaterModule), för det går det tyvärr inte med dom billiga och enklaste.
Ok, bra. Hör jag fläkten kan jag nog utesluta att den är defekt. Ursäkta dum fråga nu men, jag antar "blåset" man ofta hör från värmaren, fläkten inte" brännaren"?

Tack för tipsen.

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&ar[…]