Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Qunni
Tjena allesammans,

Jag har tänkt att byta mitt startbatteri på min Volvo XC60 D4 AWD MY17.

Har läst ett par trådar här inne då det har diskuterats vilket batteri man ska sätta in och jag har bestämt mig för att skaffa ett större. Har redan skaffat ett större batterilock (31335286). Jag har titta på ett par alternativ som jag tänkte ni skulle få upplysa och vägleda mig hur jag ska välja.

Varta G14/A5 Silver Dynamic AGM 95ah 850CCA (mått: B175 H190 L353 mm) artikelnummer 595 901 085.
Biltema Startbatteri AGM 95ah 850CCA (mått: B175 H190 L353 mm) artikelnummer: 80-900.
Volvo Orginal Startbatteri AGM 95ah 850CCA (mått:???????????????) artikelnummer: 31652067.

Har fått ett prisförslag på Vartabatteriet på 2586:-
Biltemabatteriet kostar i butik 2499:-
Volvo Orginal Batteriet kan man köpa för 2388:- hos Bilia.

Ungefär samma pris för samtliga batteri, MEN vilket är bäst och vilket hade ni valt?

Tack på förhand!
Är du säker på att Varta och Volvo är AGM-batterier? Priserna låter nämligen alldeles på tok för låga för det. Varta Silver brukar ju vara silver/kalcium dessutom.

Om Vartabatteriet är AGM till det priset så köp.
rosefors skrev: mån 16 okt 2023, 16:52 Ett biltemabatteri för 2500kr?

Aldrig
Är det ett AGM-batteri är priset inte alls tokigt.
Biltema har bra garantier på batterier också, inga problem.
VO 31652067 är ett AGM som trådstarten säger. Jag hade nog kört på det i givet läge.
Nästan så man blir misstänksam hur Bilia kan sälja motsvarigheten till Biltemas batteri billigare, dom räknar väl med att kunna kränga med montering för en tvåtusing.

batteri.jpg
batteri.jpg (64.22 KiB) Visad 1901 gånger

Själv ersatte jag mitt EFB original med ett Biltema AGM för någon vecka sen. Antog då att Biltema skulle vara billigast och Bilias lista var inte entydigt på vilket AGM jag skulle ha.
MarcusJ skrev: mån 16 okt 2023, 16:58
rosefors skrev: mån 16 okt 2023, 16:52 Ett biltemabatteri för 2500kr?

Aldrig
Är det ett AGM-batteri är priset inte alls tokigt.
Biltema har bra garantier på batterier också, inga problem.
Biltema och garantier är två termer som inte hänger ihop. Det har dykt upp både en och två gånger diskussioner att Biltema inte tar på sig garantiärenden på batteriet med diverse obskyra hittepåorsaker, bland annat pga att batteriet man köpt enligt deras tycke är "för stort", trots att det är enligt spec från Volvo.
Cotag skrev: mån 16 okt 2023, 19:24 Själv ersatte jag mitt EFB original med ett Biltema AGM för någon vecka sen. Antog då att Biltema skulle vara billigast och Bilias lista var inte entydigt på vilket AGM jag skulle ha.
Jag har ett EFB i bilen nu så tänkte som dig uppgradera till Biltemas då jag med säkerhet trodde att det var billigaste och bästa alternativet. Efter lite sökande och ett mail till en försäljare angående Varta batteriet (som är deras AGM batteri för övrigt, och brukar kosta runt 3-4000), så fick jag ner priset utan ansträngning.

Men sen av en slump så hittade jag Volvo original batteriet på Bilia för en ännu billigare peng... Jag har alltid fått för mig att Volvo original är snordyrt?
Jo jag läste tråden där någon stoppade i ett batteri som var för stort enligt Biltemas spec, genererat enligt regnr. Det slutade väl till sist med att man tog det på garantin?

Edit:
Biltema lämnar 4 års garanti mot fabrikationafel på deras AGM.
Bilia lämnar, enligt deras sida, 1 år.

Edit2: Såg nu att du inte hittar måttet på volvobatteriet hos Bilia, samma sak som jag råkade ut för och därför blev det ett Biltema som skulle passa enligt regnr.
Senast redigerad av 1 Cotag, redigerad totalt 0 gånger.
Jag vet inte hur det slutade. För egen del tycker jag att variationen på kvalitet är för stor på biltema och att prisdifferensen är för liten för att över huvud taget motivera varför man ska köpa en rebrandad produkt av dem istället för att köpa något man vet vad det är. När man dessutom vet hur deras policy rörande batterier är så gör ju inte det saken bättre direkt.

Biltema är en bekvämlighetslivsbutik för bil och fritidsprylar, när man behöver något snabbt. Men har man möjlighet att planera sitt köp, varför handla på Biltema alls?
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]