Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KatrinRäka
Tips och råd önskas!
Jag köpte fabriksny bil ; Volvo V60 drivE ”Volvo Ocean Race” år 2012. Automautväxlad. Disel.

Jag kör den sällan, mest har ungarna lånat den för långturer tex till Åre…
Den är Fullservad, senast September-23.
Har gått 11 800 mil dvs knappt 1000 mil per år.

PROBLEM!
I tisdags gick bilen i lås under körning! Ingen motor, ingen broms (!), ingen styrning (!), men lampor, varningslampor mm fungerade. Blev stående i vägen och blockerade en korsning…

Bärgades till Bilbolaget i Uppsala (Volvoverkstan). Nu ringer mekanikern och berättar att ”instrumentpanelen är full med VATTEN pga läckande framruta”! Bilens golv (under mattorna) är genomblött, allt har möglat (svart-, gult-, och vitt mögel), nån ”centraldator” har brännt och ny behövs ”för en sådan är gift med bilen”, förstärkaren placerad under förarstolen är utbränd, mm mm.

KOSTNAD? 45 000 PLUS ny vindruta för 15 000 plus ny inredning (mattor), plus mögelsanering, plus… jag blir förtvivlad!

Min pärla är helt förstörd! Av en läckande framruta!

Idag ringde min syster. Hennes dotter hade en V60 årsmodell -12 som en morgon år 2018 var blöt inuti. Hon körde till Volvo (bor i Göteborg) och där hade de en kampanj (!) för att byta ut framrutan på V60 som DET VAR ETT KÄNT PROBLEM MED att de läckte! Hon fick bytet av framrutan gratis men några saker som kortslutits fick hon betala själv!

Borde inte min läckande framruta ha upptäckts på de senaste servicarna då flera ”elektriska” saker slutat fungera precis innan servicen, vilket jag påtalade (bla att jag inte hade ljud i stereon). De bytte ett batteri till volvo on call och annat ’men upptäckte inte vattnet, kortslutningarna, möglet mm. Service plus byte av bussningar bak kostade 20 000 kr!

Jag blir förtvivlad! Jag har inte råd med detta! Speciellt inte när jag precis betalat så mycket för service+reparationer. Vad gör jag? Alla tips och råd tas tacksammast emot!
av rosefors
Du får prova höra med volvo och säga att din bil drabbats av skador pga servicekampanjen på vindrutan som din bil aldrig fick åtgärdat. Se om dom kan hjälpa dig.

Vet att V70II fick ruta bytt på volvos bekostnad så sent som för tre fyra år sen, även tidiga årsmodeller.

Men i annat fall är det där ett jobb för en hemmamekaniker. Ekonomiskt kommer det sannolikt inte betala sig att göra på firma. Bättre sälja som den står och få lagom betalt för att den är lågmilad.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Först måste du (snabbt) få bilen torr, lyft på mattor och sug upp vatten med trasor och dagstidningar. Sen rigga upp fläkt, torrbollar osv. Enstaka mögelangrepp går att tvätta bort, kanske någon mindre del av mattan behöver bytas.. det ser du när allt är torrt.
Att byta vindruta för att gummilisten läcker i något hörn låter rätt korkat men så gör tydligen volvo :-/
Själv skulle jag letat upp läckan och limmat listen med någon lämplig tätmassa både mot glas och plåt.
Förstärkaren bör du kunna köpa på skroten.
CEM är värre eftersom den måste programmeras till bilen men det kanske ändå blir billigare att utgå från en från skroten? Har inte koll..
av rosefors
Har man haft så mycket vatten i bilen så länge med så många fel behöver man plocka ur stolarna och mattorna. Det är det enda vettiga för att veta vad man har att jobba med.

Inga torbollar och sånt. Det skulle ta flera månader då mattorna i sig är täta och vattnet samlas under. Bara ut med grejerna ur bilen och torka rent allt. Ta in mattorna inomhus och låt stå tills isoleringen på undersidan är torr.

Mattor och övrigt inredning behöver sällan bytas dock. Bara ge mattorna en rejäl omgång med högtryckstvätten.

Vindrutan måste ut om man ska kunna räkna med att det blir tätt. Sen om man vill återanvända en gammal ruta genom att peppa ytorna är väl upp till var och en.

Absolut ett projekt som är möjligt för att rädda bilen och komma undan betydligt billigare än några 50k, men inte om man inte har mekarvana.
av dannesk
Erik Å skrev:Att byta vindruta för att gummilisten läcker i något hörn låter rätt korkat men så gör tydligen volvo :-/
Själv skulle jag letat upp läckan och limmat listen med någon lämplig tätmassa både mot glas och plåt.
Läcker rutan så har den släppt ifrån karossen. Framrutan är en bärande del och en del av karossen, har den släppt måste den bytas eller tas ur och limmas om.
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
dannesk skrev: sön 15 okt 2023, 18:45 Framrutan är en bärande del och den del av karossen och har den släppt måste den bytas eller tas ur och limmas om.
Vad härligt det är att ha en gammal bil utan sådana finesser :-D :-D :-D
av dannesk
Erik Å skrev:
dannesk skrev: sön 15 okt 2023, 18:45 Framrutan är en bärande del och den del av karossen och har den släppt måste den bytas eller tas ur och limmas om.
Vad härligt det är att ha en gammal bil utan sådana finesser :-D :-D :-D
Vindrutan är ju limmad och bärande på Volvos sedan 850-modellen så då måste du ha en äldre än så. Sitter inte vindrutan korrekt så kommer bl.a. inte passagerarairbagen lösa ut korrekt och "krockburen" tappar styrka.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag fick rutan på min V60-13 bytt gratis 2019 pga att den satt löst i ovankant och läckte in vatten. Lyckligtvis inga följdskador.

Jag har tyvärr inga råd, annat än att ta kontakt med volvo pv och se om det inte kan hjälpa till. I annat fall tyvärr sälja som den är då det är för kostsamt att laga den på firma.
Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]