Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Provkörde XC60D4 2017 2,4L 8000mil. Den kändes felfri men vid kickdown tog det 2-3 sekunder innan den växlade ner – är det så på dessa bilar?

I växelläget (vad det nu heter) där man själv initierar upp o nedväxling, så växlade den däremot ned helt utan fördröjning. (I båda fallen utifrån jämn hastighet i 75kmh på plan väg.) Men jag vill slippa växla ned själv.

Finns det modeller utan detta problem eller tror ni det var bara detta exemplaret?
Jomen jag känner igen känslan från min XC70 även om sekundrarna nog är i längsta laget. Överlag är det rätt skönt att den kör på vridet, snarare än växla ner för minsta lilla. Men är det en kritisk omkörning där man vilar på hanen och vill skjuta iväg brukar jag dra spaken till S-läget i förväg så lådan blir hispig och reagerar direkt när luckan uppenbarar sig :-)
Det beteendet brukar bli bättre med en Polestar-optimering. Farsans förra V60 D4 AWD skärpte till sig rejält med Polestar. Hans nuvarande V60CC har inte Polestar, och den är just sådär lite seg ibland. Skillnaden i vridmoment gör rätt mycket.

Spola lådan kan också hjälpa, men med bara 8000 mil känns det tveksamt.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]