Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Felsökt en bil idag som hade bort programmerad egr. (hade egentligen inget med felsökningen att göra men blev nyfiken på lite funderingar)

När jag kollar live data så såg man fortfarande att egr arbetade.
Ska det synas så om den är bort programmerad?

Blev nyfiken och googlade lite men hitta inget om det. Men såg på någon sida att man skulle efter bort programmering rycka ur kontakten till egr. Detta va inget han hade gjort.

Någon som vet svar på min nyfikenhet.
Gäller en v70 D5 2012
Användarvisningsbild
av Cotag
På min finns det ett ÄR-värde och ett BÖR-värde, båda presenteras i VIDA som öppen i 0-100%. Antar att det sätts larm om inte ventilens givare hinner/kan ge givet BÖR-värde inom given tid.
Antar att man programmerar om lådan så BÖR-värdet blir ÄR-värdet (utan att titta på ventilens värde).

Du kan titta om de två värdena följer varandra slaviskt på bilen, det gör dom inte på min utan det finns en del differens/eftersläpning.
Användarvisningsbild
av Cotag
Min är inte bortprogrammerad.
av getsome
Finns flera sätt att göra detta på , antigen sätter man EGR temperatur mapp till 0 vid alla temperaturer , kodar väck det helt inkl relaterade felkoder eller så någon mellanväg där man ser bör/är värde ändras , när jag skulle få min fixad så valde han som gjorde det först någon lösning där commanded och actual % rörde på sig och verkade inte ha fått ventilen stängd (känn på EGR röret , blir det varmt jobbar ventilen vilket var fallet hos mig = ingen skillnad ) , ha sade då till mig att koppla ur ventilen elektriskt = felkoder direkt , sen gjorde han om det och nu har jag EGR commanded 8 % vare sig med EGR inkopplad eller ej samt ventilen står alltid stängd och felkoder sätts ej varsig den är i eller urkopplad elektriskt. Det enda som man ser det på är att IM/Readyness alltid står rött på EGR men detta är inget som besiktningen slår ner på eftersom det inte sitter några felkoder i minnet.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]