Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Albireo
Hej!
Vid inspektion av däcken, på en V60 D5 Plug-in Hybrid AWD, upptäcktes att
däcken Vänster fram och Höger bak nötts väldigt mycket på insidan.
Korden kommer förmodligen snart fram trots att övriga däcket har lite mönster kvar.
Däcken håller på att nå sitt slut, men det känns inte kul att sätta nya däck om de fortsätter att nötas på samma sätt.
Bilen har gått ca 13.000mil.

Vad finns att göra / kolla?
Vilka bussningar kan vara slut?
Är det någon fyrhjulsinställning som krävs innan däcken byts?
Användarvisningsbild
av Erik Å
En Volvo ska väl hålla hjulinställningen några år i alla fall? :-D
Caster och KPI behöver man inte ens fundera på om bilen inte är krockad. Camber kollar man men ögonmått, står framhjulen till synes vinkelrätt mot marken och bakhjulen är 0.5-1 grad kobent (nätt och jämt märkbart med ögonmått) så är det helt okej med god marginal.
Det som brukar ändras över tid är "toe", främst fram. Och är bussningar eller styrleder slitna kan toe vandra iväg när man gasar eller bromsar..
Ryck i hjulen och känn om det finns något glapp. Jag hade en glapp inre styrled som gav rejäl snedslitning fram. Men sen växlar jag ju fram/bakhjul emellanåt för att jämna ut slitaget och blev fundersam för att bakhjulen verkade slita på innerkant. Men det var ju faktiskt sviter från tiden då de satt fram med glapp styrled och felmonterad styrväxel så att Ackerman flippade ur vid stora rattuslag.. :P
Om man vill ta reda på i vilka situationer snedslitningen uppstår så kan man tejpa silvertejp tvärs över slitbanan och kolla om den har nötts jämnt när man åkt en provtur.
Lägg upp några foton så är det större chans att du får rätt svar :-)
Användarvisningsbild
av Derank
jag ställde min första gången då bilen var ny, redan då stod den fel. Jag har ställ min framvagn 3gg på 12000mil
Användarvisningsbild
av Erik Å
Derank skrev: Jag har ställ min framvagn 3gg på 12000mil
Whut.. :-/ jag brukar kolla vart 3:e år typ, 9000 mil.
V70 mk 1.. gamla bakaxeln, den har inte rört sig på 60k :-D
Jag är av åskten att så fort man rör något i framvagnen så kollar man toe efteråt, alla delar inte den synen :-)
av Albireo
Tack!
Det jag tycker är mest konstigt är att däcken nötts på insidan - höger bak och vänster fram.
Märket är Yokohama BluEarth - A, Storlek .: 235 / 45 R17 97W

Har försökt ta en bild av däcken (var inte lätt att få en bild som visar något)
Däck - Vänster fram
Däck Vänster fram - mini.png
Däck Vänster fram - mini.png (1.25 MiB) Visad 1018 gånger

Däck - Höger bak
Däck Höger bak - mini.png
Däck Höger bak - mini.png (716.57 KiB) Visad 1018 gånger
Jag inser att man måste börja kolla bussningar och ev. lager.
Men hur gör man på bästa sätt? (Jag tycker att det är svårt på "enkla" bilar.
Men denna verkar ha en mer komplex upphängning.

Var "bryter man" (brukar nog sällan glappa med handkraft?)
Var sätter man in spettet / kobenet?
Enda sättet jag brukar kolla på, är att lyfta upp ett hjul och sätta in ett spett under hjulet och rucka.

Vid eftertanke finns det ibland ett "stomljud" / "ljummande" som kan komma och gå.
Kan höras lite tydligare på viss typ av asfalt.
Ratten står rak och bilen drar inte åt något håll vid körning.

Så till andra delen - hjulinställningen.
Det finns nog lika många metoder som hjulinställare...
Vissa utför alla moment på golvet, andra kör upp bilen på en lyft med hjulen mot ramperna på lyften.
Ytterligare andra lyfter upp bilen i en pelarlyft i mitten och försöker trycka in däcken på ett lämpligt sätt.
Flera av de bilar jag gjort hjulinställning på, har inte varit möjligt att ändra hjulvinklarna bak - på ett enkelt sätt.
Har genom det aldrig behövt bry mig om att justera in bakhjulen.

Går hjulvinklarna bak, att ändra på en V60?

Just nu vet jag bara en som är kunnig / duktig på hjulinställning - men han kan inte hantera 4-hulsintällningar.
Finns det någon som är duktig i Västerbotten? (Umeå / Lycksele)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Toe bak går med all säkerhet att justera.. Lite konstigt att det bara syns på en sida, fel toe borde nöta lika snett på båda sidor
Nu är ju dina däck rätt slut totalt sett, snednötningen kanske inte är så alarmerande :P
Snednötningen fram ser precis ut som problemet jag hade; rejält fasat innerhörn.. Kan inte gärna bara bero på fel toe eftersom den snednöter gradvis från mitten.
Men jag upptäckte att styrlederna var olika långa (styrväxeln stod inte i mitten då ratten var i mittläget), vet inte om det var fel från fabrik eller sviter efter ett kopplingsbyte hos Volvo.
Går lätt att mäta, lägg på fullt rattutslag och mät längden på pinnen mellan inre och yttre styrled på båda sidor. Ska rimligen vara ungefär lika :-)
Sen var inre styrleden rejält glapp på samma sida som snednötningen uppstod på min bil.. Fixade båda felen och problemet försvann.
Du har förstås koll på att inte däcken skrubbar mot innerskärmarna eller nåt vid fullt rattutslag. Brukar höras iofs :-D

Räkna inte med att hjulinställning på verkstad hittar fel av typen jag nämnde ovan, dvs olika långa styrstag. Ger bara fel när man svänger snävt och såvitt jag vet mäter verkstan bara vid noll rattutslag
av Albireo
Tack så länge!
Har nya däck, men vill inte skifta innan detta problem har fått någon förklaring.
Ska kolla upp dina tips.
Vid besiktning brukar jag försöka få personalen att kolla glapp på bussningar (lager är de värdelösa )
De har bra utrustning för det.

Funderar om en tidigare påkörning av en ren, kan ha påverkat något.
(det blev byte av vänster lykta, skärm samt lite plåt och plast...)
Men så känsligt kan det väl inte vara?

Kan inte känna något i ratten eller att bilen drar åt något håll.
Användarvisningsbild
av Derank
Har det en gång börjar slita snett fortsätter det, och de där däcken är ju sopslut om vi ska vara helt ärliga iaf. sådär såg mina ut förra sommaren ochså, fick kordsläpp på slutet av sommaren. Mina har dok bara slitits snett fram. Men som sagt, jag har ställt min framvagn 3gg på 12000mil och den sliter snett iaf, första omgången sommardäck slets snea på 1500mil.

Men däcken brukar kunna gå till sitt slut iaf för mig. Vinterdäcken är dok sedan 2016 då bilen köptes och de har inte slitits snett, m,en sopslut är de, nya på G till vintern.
av Albireo
Däcken är slut - Men när nya däck monteras, kommer de att nötas på samma sätt? (att de blivit så snednötta har gått ganska fort. :-o )
@Derank brukar du bara ge dig på framvagnen - vid däckinställning?
(Jag har en kontakt som har god kunskap i bla. däckjustering, men har inte tillgång till en 4-hjulsmätare.)
eller är det viktigt med 4-hulsinställning?

Just nu är planen
- Att kolla om däcken håller 1,6mm (minst 75% av slitbanan). Om inte måste dessa bytas först.
- Sedan är det dags att besikta bilen och låta dem kolla glapp i leder och bussningar. (Hjullager tror jag inte att de kan kolla.)
- För att till sist göra en hjulinställning.

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]