Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av getsome
#1551707
Satt och bläddrade i Vida och snubblade över detta stycket :

Pressure sensor TMAP (Temperature Manifold Absolute Pressure), intake manifold is used to :
bla bla bla.. Men här kommer det fina :
Regulate the flow into the engine by detecting the temperature and from the temperature protecting components by limiting the request for EGR control och läser man på EGR ventilen så står det :
For low outdoor temperatures, the EGR system is not used because of the freezing risk.

Jag vet att på Fords TDCI 2.0 motor kunde man genom att lura bilen att det var lägre än +5 med ett motstånd på 5.0KOhm kopplat på IAT få EGRen att alltid vara stängd (EGR Commanded 0 %).
Enl vad jag läser här borde samma vara möjligt på D3/D4 VEA och kanske även D2 , men här får man koppla in sig på MAP sensorn i insugsgrenröret istället för IAT på Forden, jag kan tyvärr inte testa på min bil eftersom jag har fått gjort EGR off i mjukvara och alltid har EGR commanded 8 %,
Men enl VIDA så ska iaf 0 grader utetemp motsvara 5.9 K och -20 ish runt 15 K. Om någon känner sig manad så är det pin 2 som är signalen till ECM och det man isf måste göra är att klippa denna sladd och sen löda in ett säg 5.6 K motstånd mellan den delen av avklippta sladden som går till ECM och kabel som går till stift 4 (klipp inte kabeln utan bara löd in dig på den och sen får man testa sig fram till vilket motståndsvärde mellan 5-15 k EGR commanded går ner till 0 %
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]