av fjohan82 - sön 06 aug 2023, 16:50
- sön 06 aug 2023, 16:50
#1549835
Jag som alltid brukar säga att min bil (V60 D4 VEA MY17) går så bra, nu har det uttrycket bitit tillbaka. Rejält.
Idag på väg från Berlin till Köpenhamn känner jag helt plötslig hur bilen vid en fartökning/omkörning är helt orkeslös.
Har jag farthållaren på säg 130 km/h och kommer ifatt ett fordon som kör förslagsvis 110 km/h händer absolut ingenting när jag byter körfält och bilen ska accelerera. Då ligger varvtalet på under 2000 r/min och den beter sig som en gammal Mercedes-diesel utan turbo från 70-talet. Här måste jag gå in och gasa/kick-down så den växlar ner så varvet kommer över 2500. Då drar den precis som den ska.
Det jag kan komma fram till är att den går precis som vanligt över 2500 r/min.
Den ryker inget.
Inga felmeddelanden/ingen motorlampa visas i förardisplayen.
Den låter inget konstigt, mer än en gång. Det var första gången efter detta inträffade när jag skulle stänga av motorn, då något svagt skramlade till. Jag har startat och stängt av två gånger till efter detta och då låter det inget mer än det vanliga så att säga. Det kanske inte allt är kopplat till detta...
Det ser inte ut att vara något läckage.
Bilen kommer nu få stå här i Köpenhamn (i garage) till tisdag morgon, då resten av resan hem till Stockholm ska avverkas.
Tur i oturen har jag med min felkodsläsare som gav utslag på några saker, bland annat nedanstående.
Dessa får ligga kvar inför felsökning.
Bilen ska in på service när jag kommer hem, då kommer även detta få felsökas.
Jag tog för en tid den tillägget för maskinskada, detta gäller i 6,7 mil till. Jag tänkte ringa Volvia imorgon och kolla om det räcker att felanmäla innan den slår om till 20K. Måste den in på verkstan innan milomslaget får jag bita i det sura...
Jag antar att något har hänt med den ena turbon, men är det någon som har något förslag?
.

Idag på väg från Berlin till Köpenhamn känner jag helt plötslig hur bilen vid en fartökning/omkörning är helt orkeslös.
Har jag farthållaren på säg 130 km/h och kommer ifatt ett fordon som kör förslagsvis 110 km/h händer absolut ingenting när jag byter körfält och bilen ska accelerera. Då ligger varvtalet på under 2000 r/min och den beter sig som en gammal Mercedes-diesel utan turbo från 70-talet. Här måste jag gå in och gasa/kick-down så den växlar ner så varvet kommer över 2500. Då drar den precis som den ska.
Det jag kan komma fram till är att den går precis som vanligt över 2500 r/min.
Den ryker inget.
Inga felmeddelanden/ingen motorlampa visas i förardisplayen.
Den låter inget konstigt, mer än en gång. Det var första gången efter detta inträffade när jag skulle stänga av motorn, då något svagt skramlade till. Jag har startat och stängt av två gånger till efter detta och då låter det inget mer än det vanliga så att säga. Det kanske inte allt är kopplat till detta...
Det ser inte ut att vara något läckage.
Bilen kommer nu få stå här i Köpenhamn (i garage) till tisdag morgon, då resten av resan hem till Stockholm ska avverkas.
Tur i oturen har jag med min felkodsläsare som gav utslag på några saker, bland annat nedanstående.
Dessa får ligga kvar inför felsökning.
Bilen ska in på service när jag kommer hem, då kommer även detta få felsökas.
Jag tog för en tid den tillägget för maskinskada, detta gäller i 6,7 mil till. Jag tänkte ringa Volvia imorgon och kolla om det räcker att felanmäla innan den slår om till 20K. Måste den in på verkstan innan milomslaget får jag bita i det sura...
Jag antar att något har hänt med den ena turbon, men är det någon som har något förslag?
.
Senast redigerad av 1 fjohan82, redigerad totalt 0 gånger.
Volvo V60 D4 MY17 aut. BSR Steg 1+, Summum, Electric silver, Polestar chassi/optimering, 19" Bor, H/K mm...