Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1549835
Jag som alltid brukar säga att min bil (V60 D4 VEA MY17) går så bra, nu har det uttrycket bitit tillbaka. Rejält. :x

Idag på väg från Berlin till Köpenhamn känner jag helt plötslig hur bilen vid en fartökning/omkörning är helt orkeslös.
Har jag farthållaren på säg 130 km/h och kommer ifatt ett fordon som kör förslagsvis 110 km/h händer absolut ingenting när jag byter körfält och bilen ska accelerera. Då ligger varvtalet på under 2000 r/min och den beter sig som en gammal Mercedes-diesel utan turbo från 70-talet. Här måste jag gå in och gasa/kick-down så den växlar ner så varvet kommer över 2500. Då drar den precis som den ska.

Det jag kan komma fram till är att den går precis som vanligt över 2500 r/min.
Den ryker inget.
Inga felmeddelanden/ingen motorlampa visas i förardisplayen.
Den låter inget konstigt, mer än en gång. Det var första gången efter detta inträffade när jag skulle stänga av motorn, då något svagt skramlade till. Jag har startat och stängt av två gånger till efter detta och då låter det inget mer än det vanliga så att säga. Det kanske inte allt är kopplat till detta...
Det ser inte ut att vara något läckage.

Bilen kommer nu få stå här i Köpenhamn (i garage) till tisdag morgon, då resten av resan hem till Stockholm ska avverkas.
Tur i oturen har jag med min felkodsläsare som gav utslag på några saker, bland annat nedanstående.
Dessa får ligga kvar inför felsökning.

Bilen ska in på service när jag kommer hem, då kommer även detta få felsökas.
Jag tog för en tid den tillägget för maskinskada, detta gäller i 6,7 mil till. Jag tänkte ringa Volvia imorgon och kolla om det räcker att felanmäla innan den slår om till 20K. Måste den in på verkstan innan milomslaget får jag bita i det sura...

Jag antar att något har hänt med den ena turbon, men är det någon som har något förslag?
.
20230806_160526_copy_2016x1512.jpg
20230806_160526_copy_2016x1512.jpg (875.11 KiB) Visad 1717 gånger
20230806_160537_copy_2016x1512.jpg
20230806_160537_copy_2016x1512.jpg (1.01 MiB) Visad 1717 gånger
20230806_160545_copy_2016x1512.jpg
20230806_160545_copy_2016x1512.jpg (670.53 KiB) Visad 1717 gånger
20230806_160556_copy_2016x1512.jpg
20230806_160556_copy_2016x1512.jpg (750.2 KiB) Visad 1717 gånger
Senast redigerad av 1 fjohan82, redigerad totalt 0 gånger.
#1549838
fjohan82 skrev: sön 06 aug 2023, 16:50
Jag provade att gå igenom VolvoOfSwedenClub där det fanns ett inlägg från 2018:
med felkoder "P029900 , P029984" du har ju den förstnämnda och svaret som fanns var att det "kan" vara "slang på WG(Wastegate) som brustit/skadat eventuellt "T-Map Sensor.
1.jpg
1.jpg (58.85 KiB) Visad 1692 gånger
"slangen ska vara under motorkåpan"
2.jpg
2.jpg (68.52 KiB) Visad 1692 gånger
"laddtryckssensorn"

som sagt bara förslag, antar att du kommer ta den till felsökning oavsett.
#1549860
UnleashFusion skrev: sön 06 aug 2023, 17:43
fjohan82 skrev: sön 06 aug 2023, 16:50
Jag provade att gå igenom VolvoOfSwedenClub där det fanns ett inlägg från 2018:
med felkoder "P029900 , P029984" du har ju den förstnämnda och svaret som fanns var att det "kan" vara "slang på WG(Wastegate) som brustit/skadat eventuellt "T-Map Sensor.

1.jpg "slangen ska vara under motorkåpan"
2.jpg "laddtryckssensorn"

som sagt bara förslag, antar att du kommer ta den till felsökning oavsett.
Intressant, tack!
Får se om jag lyckas ta bort kåpan utan verktyg för en liten inspektion...
#1549874
kievY skrev: sön 06 aug 2023, 21:32 Låter onekligen som en luftläcka eller någon slang.. men har du 2 turbos? Kanske är någon ventil som hakat upp sig och öppnar fullt vid mer flöde?
Ja som jag förstår det så ska D4 ha dubbla turbo...
Det kan mycket väl vara vad som helst, men eftersom den är "stendöd" under typ 2500 varv så tror jag inte att det är något med ventiler.
Den ökar inget alls och tappar dessutom fart i motlut om varvtalet är under ca 2500.
#1549902
Ja det är väl en ”hjälpturbo” som ska dra igång kärran på låga varv och sedan en vanlig :-)
#1549906
Ja och något verkar ha hänt med den.
Olja under motorkåpan, ser inte jättebra ut.
Har dock pratat med Volvia och jagar verkstan, så vi hoppas på en bra lösning på det hela.
Volvia har gett grönt ljus att köra bilen hem till Stockholm istället för att reparera den här i Danmark.
Att den passerar 20K imorgon är inget problem då jag har anmält detta innan, med foto på mätarställningen och inspelat samtal.

Förutom oljan ser allt helt ut, inget sitter löst eller lösa slangar etc.
#1549914
TommyP86 skrev: mån 07 aug 2023, 10:27 Säkert en slang då om det är oljigt. Fantastiskt att det var på vägen hem Bild
Ja jag hade likväl kunnat stå i garaget i Moldavien nu...
Nog för att det finns Volvo ÅF där också, men det hade varit tusen gånger krångligare att prata med någon via Google som bara kan moldaviska (det är typ rumänska) eller kanske lite ryska.

Vi hoppas på det bästa :-)

Transportstyrelsen har den informationen så[…]

meddelande

Hur raderar jag gamla meddelande i centerdisplayen[…]

Hej! Har en S60 2008 Helt plötsligt tycker ja[…]

Varvtalsmätare Volvo 240 -88

Nu är problemet löst. Varvräknaren […]