Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå, har en V60 CC utan keyless där jag fått problem med låset. Vad jag kan se och läsa så är det 99,9% att låskistan ska bytas. Hade tänkt göra detta själv men alla alternativ på t.ex. skruvat gör mig duktigt förvirrad.

Enligt biluppgifter.se så har jag inte utrustningsnivå L201, men det verkar vara den enda som finns, om man inte ska välja där de inte skrivit ut det och hoppas på att det passar. Vad jag förstår så vill man bara öppna dörrsidan en gång för att byta, så hade ju varit najs att få rätt ifrån början.

Så nu till min fråga, någon med V60 som köpt låskista utanför bilhandlare som kan rekommendera något? Eller kan peka åt rätt håll? Känns ju onödigt att köpa ett lås för 2200kr hos bilhandlare om jag ändå ska byta detta var 3:e år.
Ring till din Volvo ÅF så får du reda på vilket art.nr som du ska ha på låskistan till just din bil så vet du ju vilken som passar. Byter du den hos Volvo så har du ju också "livstids garanti" på reservdelen.
Livtidsgarantin omfattas endast om Volvo byter delen, ser även att abetet även ingår vid bytet.
https://volvo.bilbolaget.com/aga/servic ... 8b36dd6290

Jag vet inte vilket art.nr du sökt på eller regnr. men söka på Skruvat och Autodoc får man ju ofta inkorrekta resultat och biluppgifter visar inte heller alltid korrekt utrustning på bilarna. Vilket låskista du har får du fram på din bils chassienr och beroende på om du har blockerat låsläge eller ej så har kistan olika art.nr, vilket just du ska ha kan din Volvo ÅF ge dig.

Nedan har du exempel på förardörrlås på en V60 2015 beroende på utförande och chassienr, finns 5st olika varianter.
Bilagor
Dörrlås.jpg
Dörrlås.jpg (25.38 KiB) Visad 1879 gånger
Kollade för lite fort i VIDA, det är ju 2st varianter för höger och 3st för vänster ser jag nu, är det höger fram du är ute efter och inte har blockerat låsläge är denna 31349860 korrekt för dig. Du kan finna den på Skruvat, Trodo och Autodoc på samma art.nr men olika tillverkare och kvalitet.

Jag har blockerat låsläge på min och det är nedan kod, man hör att det klickar till i dörren efter typ 10sek efter låsning med fjärren.
L202 - CENTRAL LOCK, TYPE Blocked lock mode

Du kan ju testa låsa din bil med fjärren och höra om du har den fördröjda låsningen eller ej. Jag skulle kanske nog demontera dörren (går relativt fort) och kolla art.nr på den som sitter där och sedan beställa och hänga tillbaka dörrplåten med låskistan under tiden. Värt att chansa på Skruvat m.fl. för priset av ca 600kr om kvaliteten är OK.
Bilagor
2023-08-04 19_02_20-XC70 Blockerat låsläge_ _ Volvo Support SE.jpg
2023-08-04 19_02_20-XC70 Blockerat låsläge_ _ Volvo Support SE.jpg (73.48 KiB) Visad 1817 gånger
Bet i det sura äpplet och beställde från ÅF. 2 241kr landade det på.

Det var värt då låskistor med dead lock(L202) inte fanns någonstans förutom på skrot. Helt ärligt så kändes det inte värt att köpa ifrån skrot eftersom alla låskistor troligtvis mår lika piss.

Bytte själv med youtube. Två tips på vägen:

* Handtaget ska dras ut och hållas helt ute medan man skruvar på torxen som ska hålla handtaget öppet! Skruva inte för mycket. Då plasten som skriven ligger emot gärna går sönder, fråga mig hur jag vet.

* I den nya låskistan så sitter det en transportsäkring som är svart, denna håller låskistan öppen, ta bort säkringen innan ni sätter in den. Annars får ni öppna upp allt igen, fråga mig hur jag vet.
Något akut situation. Dörren på förardörren går varken öppna från ut eller sidan. Problemet är låskistan (eller rättare sagt centrallåsmotorn 99,9%). Bilia ska ha 5500kr med allt. Vilket givetvis är svindyrt. Så min fråga går det lösa på ett billigare sätt?
Beg och meka är inte min starka sida

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]