Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MFVolvo
Hej.
Min XC60 har börjat gnissla ordentligt från vänster bakhjul. Är ett enormt störande ljud när man kör. Även när bilen står still och jag tar tag i railen baktill och gungar bilen gnisslar det rejält.
Hade inne den hos en verkstad som kikade lite snabbt på bilen men som inte kunde identifiera problemet. Har varit i kontakt med Volvo men deras första bokningsbara tid är om en månad..
Någon som varit med om likande?
av dannesk
Jag misstänker den främre bärarmsbussningen bak på den sidan. Jag hade samma ljud på min XC60 förra sommaren och jag fick byta båda bussningarna bak på lokala Volvo ÅF för typ 3300kr, dom tog in bilen dagen efter. :)
På höger sida bak så hade bussningen släppt och bärarmen förskjutits utåt typ 15mm (se röd pil på bilden) så gummiskyddet på bromsslangen nött på yttre balken så det hade gått igenom färgen (se vid blå pil), orsakade konstant gnisslande som ökade med 20" sommarhjulen.
Lägg dig under bilen och kolla in med ficklampa under plastsköldarna framför bakhjulet så ser du bussningarna.
Bilagor
bussning.JPG
bussning.JPG (2.35 MiB) Visad 873 gånger
av MFVolvo
Tack för svar. Killen jag pratade med på Volvo nämnde att bussningarna var ett vanligt problem på modellen så det kan nog vara där felet sitter då.
Ska kolla på detta och se om jag kan se något.
D4 VEA dricker olja

Nu är vi snart på rull! Startade upp mo[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

Jo det borde väl vara rättså enkel[…]

T8 2020

Hej min T8 skriker till när man startar och s[…]

Röksensor xc40 D3 2020

Tjenix! Är det nån som har erfarenhet a[…]