Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Närking
Hur stort är egentligen huvudbatteriet i en V60 CC D4 AWD? Ska det fylla hela batterilådan, eller kan det vara mindre och lämna nästan tio cm tomrum framåt i lådan utan att ha för liten kapacitet? Hur stor kapacitet behöver det?

Jag grunnar lite på det efter att ha fått underhållsladda batteriet idag. Förra torsdagen hämtade jag bilen hos Volvohandlaren, och sedan dess har jag kört runt trettio mil med bilen. Den mesta körningen har varit på landsväg. I helgen fick jag besked på skärmen att batteriet hade svag laddning, men den varningen försvann efter en stunds körning. Igår eftermiddag och idag fungerade inte start-och-stopp, och när jag bläddrade i bildatorn, fick jag beskedet att batteriet antingen laddades eller hade fel temperatur. Igår förmiddag hade jag kört sex mil på landsväg, så batteriet borde ha varit fulladdat.Jag har talat med säljaren och han rekommenderar underhållsladdning ibland, men där ställer jag mig lite frågande med tanke på hur körningen sett ut.

Min egen slutsats är att antingen är batteriet för litet, slut eller så laddar generatorn för dåligt. Det är därför jag undrar om batteristorleken. Jag håller också på att mäta batteriet. Nu efter laddning höll det 13,5 Volt, och jag ska i morgon mäta hur laddningen påverkas av körning.
av UnleashFusion
Närking skrev: ons 12 jul 2023, 22:51 Hur stort är egentligen huvudbatteriet i en V60 CC D4 AWD? Ska det fylla hela batterilådan, eller kan det vara mindre och lämna nästan tio cm tomrum framåt i lådan utan att ha för liten kapacitet? Hur stor kapacitet behöver det?
minsta batteriet är en 70Ah , 720A men kan sätta in en 95Ah. https://www2.bilia.se/biltillbehor/rese ... batterier/ (slå in regnumret) , sen kan du givetvis köpa bilbatteri från Tyskland/ andra svenska sidor / Biltema.
av binkie
Vanligt att batterierna är dåligt laddade från handlaren. Bilen kan ha stått flera veckor med endast några få starter.

När bilen börjar varna så är batteriet redan så urladdat så det börjat sulfatera. För att få bort sulfateringen så bör du ladda det iaf 48t med en ctek.

6 mil på landsväg klarar man ju av på 40 minuter. Det är för lite när batteriet är så urladdat.
av Närking
binkie skrev: tor 13 jul 2023, 01:13 ---
När bilen börjar varna så är batteriet redan så urladdat så det börjat sulfatera. För att få bort sulfateringen så bör du ladda det iaf 48t med en ctek.
---
Okunnig fråga: vad är det för skillnad på en ctek och en vanlig laddare?
av kievY
Jag hade samma problem, trots underhållsladdning i 12-15h så ville ej min värmare starta då jag fick "batterinivå för låg". Köpte ett Varta F21 AGM 80 Ah från Tyskland fick det på 3 dagar. Nu har jag monterat det och S/S fungerar igen när det inte fungerat för mig på typ 1 år.
av binkie
Närking skrev: tor 13 jul 2023, 09:26
binkie skrev: tor 13 jul 2023, 01:13 ---
---
Okunnig fråga: vad är det för skillnad på en ctek och en vanlig laddare?
Precis som StefanN säger så är det märket på en smart, modern laddare. Prisvärda och pålitliga laddare.
av Närking
binkie skrev: tor 13 jul 2023, 10:54 Precis som StefanN säger så är det märket på en smart, modern laddare. Prisvärda och pålitliga laddare.
OK. "Smart" - innebär det alltså fler och bättre funktioner än en vanlig, tjugo år gammal laddare? Formatet ser i alla fall ut att vara behändigare.
av Närking
En liten uppföljning. I fredags körde jag trettio mil, och efter tjugofem funkade plötsligt Start-Stopp. Efter en liten tur på söndag, var jag under måndagen inne i Örebro. Efter ett par rödljus slutade S-S fungera igen.

Jag kommer att behöva använda dieselvärmaren under vintern, men jag drar redan slutsatsen att batteriet inte har kapacitet för det. En alternativ slutsats kan vara att bilen har för dålig förmåga att ladda batteriet.
av dannesk
Gör ett belastningstest på batteriet då har du svaret direkt vad det har för kapacitet, mest troligt slut vilket är ytterst vanligt och behöver bytas. Test utförs gratis hos t.ex. Mekonomen.
Byter du så skaffa ett större 95Ah AGM samt nytt batterilock, då har du kapacitet för att köra dieselvärmaren frekvent men underhållsladda ändå men jämna mellanrum så kommer det hålla länge.
Laddningen ifrån generatorn mäter du enkelt med multimeter så ser du att du har korrekt laddspänning.

Hej! Ny ägare av en Volvo S80 2.5T - 10. Ha[…]

Stolsvärme som inte fungerar v90-18

Har aldrig bytt på Volvo men bytte på […]

Saken är den att den har gnista och soppa. Me[…]

Tack för svar! Jag kör på Mobil 1[…]