Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kicken
Hej Hej ! Jag har fått problem med oljenivån i min V60 AWD D5 2012.
För några veckor sedan så servade jag bilen med bl.a olja och filter, enligt oljenivån i bilen innan bytet så var det ett sträck innan fullt och jag tömde och fyllde på 5.5l och kollade efter och den visade samma, ett sträck innan fullt så det blev ju perfekt. Kollade igen efter en dag eller två och samma nivå.

Nu efter en vecka eller två så kom det upp "låg oljenivå fyll på 0.5l" på oljenivånmätaren visade endast ett sträck, alltså min, fyllde på lite olja.. men nu står det "fyll på 1 liter?

Lite dumt var jag och fyllde på 0.5 liter mer.. och det blev ingen skillnad..

Koppla in vida och där fanns det en "kontroll av oljenivån så testade och då visade den 110% tror jag ( alltså förmycket olja)

Lyckades få ur oljestickan och den var full med olja så alltså förmycket olja... Säg ur den oljan jag fyllt på och då visade oljestickan mindre (se bild)

Men i vida där står det -20% ni istället! Detta måste väl vara en trasigt/felaktigt oljenivån givare som sitter i blocket?

Men hittade ändå en intressant grej i vida nämligen "justering av oljenivån /oljekvalitet " där man kan återställa oljenivån ? 🤔 Vågar man trycka på den 😬

Bilen går som vanligt,ingen blårök inget oljeläckage.

bild1

bild2

bild3

bild4

bild5
Senast redigerad av 1 kicken, redigerad totalt 0 gånger.
av Ceska
Om du tittar i instruktionsboken så borde stå att rätt nivån visas typ bara efter 30 km eller sånt. Jag hade utgått efter nivån på den manuella stickan och sen lite is i magen.
av kicken
Ceska skrev: tis 20 jun 2023, 07:06 Om du tittar i instruktionsboken så borde stå att rätt nivån visas typ bara efter 30 km eller sånt. Jag hade utgått efter nivån på den manuella stickan och sen lite is i magen.
Okej hmm det har jag inte sett någon stans, men okej ja så långt har vi ju inte åkt ännu, men vet du hur man ska läsa av oljestickan? Lite svårt att läsa av den?
Användarvisningsbild
av lennarte
Gissningsvis är den tjockare delen min/max. Alltså underdelen av den där oljan är nu är min. Och ovandelen på den tjockare delen är max. Håller på med en D4 -13 nu (service) och hällt i 6 l olja. Ska ta ner den från bockarna efter middag så ska jag se var nivån är.
av kicken
lennarte skrev: tis 20 jun 2023, 12:30 Gissningsvis är den tjockare delen min/max. Alltså underdelen av den där oljan är nu är min. Och ovandelen på den tjockare delen är max. Håller på med en D4 -13 nu (service) och hällt i 6 l olja. Ska ta ner den från bockarna efter middag så ska jag se var nivån är.
Tack det skulle vara en snällt :-)
Senast redigerad av 1 kicken, redigerad totalt 0 gånger.
av kicken
Lite sugen på att montera en riktigt oljesticka så man kan se ordentligt, tydligt hade polisbilarna det. 1050kr skulle volvo ha för rör, sticka och o-ring, vet inte om man kan köpa från en beg bil men dumt om det blir fel
Användarvisningsbild
av lennarte
Här är bilden, nivån är vid övre kanten på "det tjocka" så det bör vara som jag skrev ovan. Bilen har stått c:a en timme efter jag körde med den. Oljan är fortfarande varm så det "kröp neråt" lite innan jag fick bilden. Blev ingen bra bild, men man ser nivån lite "diagonalt". Nivågivaren visade 100%
IMG_20230620_165638_edit_1281162033208153.jpg
IMG_20230620_165638_edit_1281162033208153.jpg (2.07 MiB) Visad 671 gånger

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]