Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Hade inne min xc60 hos bilverkstad då motorlampan började lysa orange.

Dom läste av felkoder, släckte dom och bad mig komma tillbaka ifall lampan tändes igen. Det gjorde den efter 4-5mils körning.

Då läste dom av och sa att EGR ventilen behövde bytas. Fick prisförslag på 7000~.
När bilen var klar så fick jag ist betala 8400~ då dom har tvungen att ta en dyrare modell då den billigare var slut i lager.

Körde 4-5 mil med bilen, lampan tänds igen.
Åker tillbaka och då säger dom att kylaren till EGR ventilen behöver också bytas.
OK:ar detta och får 10% rabatt men pröjsar 7000.

Kör 4-5 mil och lampan tänds igen.
Nu säger dom att det är någon ytterligare del till EGR ventilen som måste bytas (minns inte exakt).

Om nu lampan släcks efter den sista reparationen. Borde inte dom två första reparationerna varit i onödan då?

Vad har man för rättigheter i sånna här fall?
Hur hade ni gjort?
Incompetent bilverkstad, skulle jag kalla det.

Vad är det för årsmodell, och hur långt har den gått? Emissionsgarantin gäller i 5 år eller upp till 8000 mil.

Har du fått någon dokumentation på den fösta repetitionen, om vad det var för felkod?

Jag hade lämnat in den till en Volvo verkstad, be dom titta och dokumentera vad som är fel, och vad som kan ha gjort fel av den andra verkstan.
Lobocut skrev:Incompetent bilverkstad, skulle jag kalla det.

Vad är det för årsmodell, och hur långt har den gått? Emissionsgarantin gäller i 5 år eller upp till 8000 mil.

Har du fått någon dokumentation på den fösta repetitionen, om vad det var för felkod?

Jag hade lämnat in den till en Volvo verkstad, be dom titta och dokumentera vad som är fel, och vad som kan ha gjort fel av den andra verkstan.
Är fullt benägen att hålla med.
Bilen är 2014 och har rullat 14100 mil.

De felkoder som dök upp vid första rep var.
P008985 - Bränsletrycksreglering (bussfel)
P009022 - Bränsletryck: Övervakningsfunktion (signalfel)
P064500 - Kylmedelskompr - Magnetkopplingsrelä: Aktivering
P140700 - Avgasåterföring (inget flöde)
Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?