- fre 16 dec 2022, 09:14
#1523408
Hej,
Avser en V60 CC -17
Som jag tror har ett startbatteri och ett hjälpbatteri. Bilen är typ 5 år och har säkert aldrig bytt batteri.
Min motorvärmare går ibland inte att starta pga för låg batterispänning. (Är medveten om att jag kan ha kört för kort sträcka för att det ska ha hunnit återladdas. Har 20 min till/från jobbet.) Någon enstaka gång har det även hänt att start/stop funktionen inte går att använda.
Jag vill minimera risken med batteritorsk då jag snart ska ha bilen ut i norrländska vildmarken mitt i vintern. Jag mekar helst inte själv. Så jag bokade en tid hos Volvo Kista och skrev om ovanstående problem och att jag vill ha kostnadsförslag på det batteri som bör bytas.
Fick som svar att det kan vara två olika problem och att de vill felsöka 1,5h för 2500kr.
Aldrig i livet tänker jag då det väl bara borde vara att byta stora batteriet?
Har ni några råd? Vad gör de olika batterierna och bör man byta båda samtidigt?
Avser en V60 CC -17
Som jag tror har ett startbatteri och ett hjälpbatteri. Bilen är typ 5 år och har säkert aldrig bytt batteri.
Min motorvärmare går ibland inte att starta pga för låg batterispänning. (Är medveten om att jag kan ha kört för kort sträcka för att det ska ha hunnit återladdas. Har 20 min till/från jobbet.) Någon enstaka gång har det även hänt att start/stop funktionen inte går att använda.
Jag vill minimera risken med batteritorsk då jag snart ska ha bilen ut i norrländska vildmarken mitt i vintern. Jag mekar helst inte själv. Så jag bokade en tid hos Volvo Kista och skrev om ovanstående problem och att jag vill ha kostnadsförslag på det batteri som bör bytas.
Fick som svar att det kan vara två olika problem och att de vill felsöka 1,5h för 2500kr.
Aldrig i livet tänker jag då det väl bara borde vara att byta stora batteriet?
Har ni några råd? Vad gör de olika batterierna och bör man byta båda samtidigt?