Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jesperxc60
Hej!
Nybliven forumsmedlem och ägare utav XC60 -17.

Ungefär vid 90-100km/h startar ett ”vinande” ljud i panoramataket. Det är i övergången mellan de två rutorna. Givetvis får man till en början göra rent så ingen skit ligger där. Men vill kolla om det är någon här på forumet som varit med om liknande, eller om någon forumsmedlem vet någon passande produkt/olja, pasta att applicera för att täta.

Man hoppas ju inte att det är den elektriska motorn som inte orkar täta riktigt utan att det är ett enklare fel.

Tacksam för hjälp
Jesper
av dannesk
Man kan få visselljud i skarven mellan luckan och glastaket när man har takbox iom att fartvinden tycker på glastaket så det blir en liten glipa. Vissa sätter maskeringstejp över skarven om de får dessa problem när de har takboxen på.
Det ska inte vissla i normala fall isåfall får man justera lucka/glastak så man får högre tryck på mellan dessa, inte ovanligt att man får efterjustera panoramataket efter några år. Mitt har blivit justerad av Volvo 2ggr under garantin och det är en rätt enkel åtgärd. När man justerar så är det viktigt att de främre panelelerna i färdriktningen ligger ovanför den bakre eller i samma nivå annars så får man missljud, se bilderna.
Bilagor
Panorama_1.jpg
Panorama_1.jpg (52.83 KiB) Visad 1795 gånger
Panorama_2.jpg
Panorama_2.jpg (41.7 KiB) Visad 1795 gånger
av Christoffer85
Hej!
Jag har ett liknande problem på min xc60-21
Inget vinande men hela min bakre glaspanel ligger en bra bit under taknivå. Antar att det inte ska va såhär och är det dessa skruvar man ska justera på? Är det ett svårt ingrepp eller något man klarar själv?
Bifogar en bild

Mvh Christoffer
IMG_2030.jpeg
IMG_2030.jpeg (3.74 MiB) Visad 848 gånger
Solenoid b4b

Denna är till Bosch startmotor som satt p&ari[…]

Fick du någon buckt med det? Har fått […]

Tänkte bara nämna att om det blir fel p&[…]

Har du provat Main Reset? (dvs lyft batteripolen n[…]