Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har fått larm om låg batterispänning nu några gånger trots långkörningar. Jag kör 90km enkel resa till jobbet varje dag.
Vad ska man byta till och var kan man köpa det?

Såklart kan jag bara köra in till Volvo och få ditsatt ett nytt, men om jag nu inte vill det!!
Jag kör Biltemas AGM i mina bilar, 4års garanti och bra kurs på dom. Kolla vilken storlek du har på batterilådan och köp det största batteriet du kan få ner, byter du batterilocket kan man få in ett större batteri än original.
Nollställ BMS också när du bytt batteriet så bilen vet att det är bytt och laddar det korrekt.
Hej!
Ok, ska kolla på Biltemas, men hus nollställer du "BMS"??
@smygaren, viewtopic.php?t=165688

Har bytt på två bilar och aldrig behövt det. Byt på kvällen och se om den själv mätt upp batterikapaciteten till dagen efter eller om den fortfarande tror att du har låg batterikapacitet, tror den vill ha 6h för detta.
Men annars så ---> viewtopic.php?t=165688
Dieselvolvo skrev:
smygaren skrev: mån 29 aug 2022, 10:46 Hej!
Har du också en batterikabel som är ivägen för skruven till fästet i botten på batterilådan? Isåfall, skriv gärna här hur du gick tillväga vid bytet....ja blir inte klok på't!
Alla har ju den kabeln i lådan men du lyfter ju kabeln åt sidan så kommer du ju åt skruven.
smygaren skrev:Hej!
Gör som filmen som det länkas till om du inte har tillgång till ett OBD2-instrument. Anledningen att du alltid ska nolla BMS vid batteribyte är att bilens dator CEM vet att batteriet bytt och laddningsalogaritmen också anpassas efter nytt batteri.
Dieselvolvo skrev: mån 29 aug 2022, 20:52
smygaren skrev: mån 29 aug 2022, 10:46 Hej!
Har du också en batterikabel som är ivägen för skruven till fästet i botten på batterilådan? Isåfall, skriv gärna här hur du gick tillväga vid bytet....ja blir inte klok på't!
Det hade jag. Blev mycket lättare att flytta kabeln en bit ur vägen när jag tog bort främre väggen av batterilådan. Tror det tipset kom från @fjohan82 här på forumet.

Mer problematiskt var när jag skulle sätta dit skruven i det nya, främre, fästet (pga ett större batteri). Den ville inte alls i?
Min uppfattning är att gränsvärdena för vad BMS uppfattar som ett kass batteri är väl tilltagna till batteritillverkarnas favör.
Jag nollställde BMS på min för två år sen och den har fortfarande inte gnällt om låg batterispänning efter det. Antagligen samma batteri som den lämnade fabrik med, 22k mil.
[/quote]
[/quote]
Det hade jag. Blev mycket lättare att flytta kabeln en bit ur vägen när jag tog bort främre väggen av batterilådan. Tror det tipset kom från @fjohan82 här på forumet.

Mer problematiskt var när jag skulle sätta dit skruven i det nya, främre, fästet (pga ett större batteri). Den ville inte alls i?
[/quote]
Okej! Får ta en kik på de👍....Nollade nämligen bms för ett år sedan, och inte en enda varning under hela vintern med korta sträckor och mycket värmarkörning, så tänker att de är bäst att byta batteri Innan de blir kallt igen👍
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw