av Yaniz - ons 15 jun 2022, 10:58
- ons 15 jun 2022, 10:58
#1502236
Från och till har det under årens lopp uppstått diskussioner om anledningen till att ett antal motorversioner rasar p g a skuret lager i kompressorns remskiva, i generatorns frihjulskoppling, i spännrullar mm. Detta leder till att den delvis söndertrasade multiremmen kryper in i kamremmens löpbana och av förklarliga skäl förorsakar motorras. Diskussionerna handlar övervägande om var och hur multiremmen tar sig in och förbi kamremmens skyddskåpa. Förslag på nödväniigheten att ta fram en kompletterande skyddsflärp som monteras på skyddskåpans nedre del som en lösning/ extra skydd har förts fram. Någon i Storbritannien har t o m en tid tillverkad nämnda del och marknadsfört den på ett engelspråkigt Volvoforum. Detta har visat sig vara en onödig lösning som inte på något sätt skyddar mot haveri. Vad som händer när ett lager skär är att remmen p g a friktionen delvis trasas sönder och dras runt/ kryper in mellan vevaxelns remskiva och skyddskåpan, vars plast (gummi) är alldeles för klen och mjuk, varpå delar av den söndertrasade remmen kryper in och trasslar in sig i kamremmen med allt vad det innebär. Detta illustreras i följande videoklipp:
Motorerna i fråga finns i ett antal olika v70- och V60-modeller fr 2007-2012 (osäker på modellåren)
Motorerna i fråga finns i ett antal olika v70- och V60-modeller fr 2007-2012 (osäker på modellåren)
- Bees don't waste their time explaining to flies that honey tastes better than shit.