Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1502236
Från och till har det under årens lopp uppstått diskussioner om anledningen till att ett antal motorversioner rasar p g a skuret lager i kompressorns remskiva, i generatorns frihjulskoppling, i spännrullar mm. Detta leder till att den delvis söndertrasade multiremmen kryper in i kamremmens löpbana och av förklarliga skäl förorsakar motorras. Diskussionerna handlar övervägande om var och hur multiremmen tar sig in och förbi kamremmens skyddskåpa. Förslag på nödväniigheten att ta fram en kompletterande skyddsflärp som monteras på skyddskåpans nedre del som en lösning/ extra skydd har förts fram. Någon i Storbritannien har t o m en tid tillverkad nämnda del och marknadsfört den på ett engelspråkigt Volvoforum. Detta har visat sig vara en onödig lösning som inte på något sätt skyddar mot haveri. Vad som händer när ett lager skär är att remmen p g a friktionen delvis trasas sönder och dras runt/ kryper in mellan vevaxelns remskiva och skyddskåpan, vars plast (gummi) är alldeles för klen och mjuk, varpå delar av den söndertrasade remmen kryper in och trasslar in sig i kamremmen med allt vad det innebär. Detta illustreras i följande videoklipp:



Motorerna i fråga finns i ett antal olika v70- och V60-modeller fr 2007-2012 (osäker på modellåren)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]