Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Iita83
#1490374
Nu är goda råd dyra!

Vår volvo v60 D4 årsmodell 2016 medkörd 75000km har börjat läcka olja.

I december började vår v60 plötsligt läcka olja. Vi upptäckte droppar under bilen. Felsökning gjordes vid verkstad som konstaterade att det läckte runt en tätning. Tätningen byttes och vi trodde att felet åtgärdats. Efter några dagar började bilen varna om låg oljenivå och ny felsökning gjordes. En ny tätning byttes och vi trodde att felet igen åtgärdats. Vi åkte på semester och hade stort bilsläp efter volvon. Det var -20 grader och vi körde totalt ca 900km. På 3 dygn fyllde vi på 3 liter olja och bilen fullkomligt läckte som ett såll. Ny felsökning på verkstaden igen. En stefa (?) mellan växellåda och motor antogs läcka och ny service gjordes. Vi valde samtidigt att byta ut lameller då vi kunde anta att de skadats av all olja. Nu igår då stefan och lamellerna bytts ut och när bilen provkördes vid verkstan läckte den fortfarande olja och nu hittades ett nytt läckage. Nu ses olja läcka där motorn är delad.

Hittills har kalaset kostat oss 2500€ och mer lär det bli.

Vi har ägt bilen i 2 år och kört 50000km med den utan problem.

Så vad hände med motorn i december? Hur kunde den plötsligt börja läcka mängder av olja utan förvarning? Vad kan vi göra nu? Hjälper det att byta alla tätningar i hela motorn? Läckte den ens på de andra ställen eller var det bara oljespill från huvudläckan? Har vi ens hittat huvudläckan?
Ingen på volvoservice i vår stad har hört om något sånt här läckage. Mekonomen där vi haft den på verkstad har ingen aning om vad de skall göra nu. Fortsätta byta delar i oändlighet tills vi är bankrutt? Finns det någon som sett/hört/vet om något liknande problem?

mvh Iita, Finland
Användarvisningsbild
av MartinS
#1490378
Vevaxeltätning på både kamremssida och växellådssida är tyvärr inte helt ovanligt att de börkar läcka på den motorn.

Kanske hade det varit bättre att lämna den till en volvoverkstad för vidare felsökning?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1490396
Det låter som verkstan borde fokusera på att lära sig felsökning på oljeläckage istället för att svänga sig med fabrikat på vevaxeltätningar.

För övrigt låter 3 L olja på 90 mil(?) väldigt mycket läckage, säker på att det inte är maskinen i sig som tar olja? Vanligt på dessa, sök "VEA oljekonsumtion".
av klacken
#1490406
En motor börjar inte läcka olja på flera ställen samtidigt,är nog verkstaden som inte hittat rätt från början utan tyvärr bytt delar mera på chans utan att hitta rätt.

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]