Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja jag har fått en bra buffert på saker som behövs fixa en summa på 28 000 behöver expertis så jag kan dra ner summan på denna kostnad den är för hög. Kommer bifoga all jobb som behövs göras alla är inte akut men behövs göras max innom 2.5 år sa teknikern. Nu kommer jag lista alla åtgärder här

Jobb nr 1: vindrute torkare slitna 2 st fram 1 bak = 865 kr (denna kan jag lösa själv)

Jobb nr 2: byte av höger och vänster spolarmunstycke=404 kr
(kanske kan lösa jobb nr 2 också)

Jobb nr 3: motorrumstvätt = 595 kr ( denna kan jag läsa själv)

Jobb nr 4: broms vätska 2 år gammalt måste bytas ut = 1600 kr

Jobb nr 5:
styrled inre 1 sida byte = 1980 kr
Styrstagsats =1302 kr
Styrled yttre 1 sida höger 990 kr
Kulledsats =1269 kr
Fyrhjulinställning = 1495 kr
Totalt 7047 kr för jobb nr 5

Jobb nr 6
Bromsklossar fram och skivorna fram är rost skadad ( han sa att dom byts ut tillsammans man byter inte ut endast bromsskivor utan klossarna måste bytas samtidigt)
Men detta skulle klara av ca 1500 mil
Detta kostar 6611 kr

Jobb nr 7
Broms klostsar och skivor bak som fram men detta pga skivorna är det lite slitage på eller medel slitage men eftersom broms klossar byttes förra sommaren så sa han att dom klarar av ca 5000 mil detta bör åtgärdas innom 2 service år sa han. Total kostnad för jobb nr 7 är 5249 kr

Jobb nr 8
bussning främre bärarm/längstag 2 sid byte 2700 kr
Fyrhjulinställning 1495 kr
Bussning 695 kr
Bussning 695 kr
Fläntskruv 226 kr
Totalt för jobb nr 8 =5812 kr

Nu är det så att jag behöver hjälp med att på något sätt dra ner denna summan vilka jobb tycker ni jag borde låta bilia utföra och vilka kan jag gå till andra mekaniker.

Om jag utför dessa på andra ställen kan jag sedan gå till bilia nästa år för kontroll och radera dessa anmärkningar i deras dator att dessa är åtgärdat privat eller kommer dom finnas där hela tiden?

SM-G988B cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Catan90 skrev: tis 15 feb 2022, 20:22
Bilia utifrån listan skulle det gå på ~12000kr.. Det du kan låta andra verkstad göra är givetvis fram- och bak-skivor + belägg. en uppsättning skivor och belägg från tex trodo. går säkert under ~4000kr och det är kvalité&kända namn också(brembo, ATE/Zimmermann/TRW/bosch kan du säkert spara några hundringar/eventuellt en tusenlapp.
Delarna brukar kosta mindre än hälften av Volvos reservdelspriser om man shoppar på nätet och då är det ändå kvalitetsmärken. Köper man de allra billigaste skivorna så är de inte lackerade runt navet vilket gör att de snabbt blir rostiga och fula. Fungerar dock precis likadant. Kolla annars efter "coated", brukar stå gömt i produktbeskrivningen.
Framvagnsdetaljer köper jag bara "premium-klass" av välkända fabrikat. Vågar inte chansa där ;-)
4-hjulsinställning behövs inte efter jobb på länkarmarna fram, det är bara "toe" på framaxeln som behöver kontrolleras. (och eventuell justering av styrvinkelgivare) Kanske går att spara pengar där.
En välrenommerad fristående verkstad kan göra broms- och framvagnsjobb precis lika bra som Volvo.. Ta med listan och fråga :-)
Det är en XC60 du har? Skriv gärna det som "Signatur" :-)

Nr:2 Löser du med ja
viewtopic.php?f=51&t=153715&start=40

Vart bor du om man kanske kan tipsa om verkstad. Men ja som ovan kan du spara många tusenlappar på en annan vettig verkstad

Nästa gång du servar där kollar de bara punkterna igen precis som denna gång, de bryr sig inte om vart du fixat det utan det "nollas" då
Var tycker ni att jag borde köpa reserv delar vill inte ha Kina material vill ändå ha bra grejer eller näst intill original delar om man får säga så.

Autodoc är dom verkligen bra? Har ju Volvos artikel nr på delarna finns det någon databas som man kan söka och få fram just den delen så man inte beställer hem fel delar

Kör en XC60 2016 bsr optimerad steg 1 plus

Micce1980 skrev:Det är en XC60 du har? Skriv gärna det som "Signatur" :-)

Nr:2 Löser du med ja
viewtopic.php?f=51&t=153715&start=40

Vart bor du om man kanske kan tipsa om verkstad. Men ja som ovan kan du spara många tusenlappar på en annan vettig verkstad

Nästa gång du servar där kollar de bara punkterna igen precis som denna gång, de bryr sig inte om vart du fixat det utan det "nollas" då
Göteborg har du någon fin verkstad du känner till här i Göteborg?

Kör en XC60 2016 bsr optimerad steg 1 plus

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]