Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilman
Såg en video om att användningen av den elektriska parkeringsbromsen på ett manuellt sätt sliter på bromsbeläggen. Att LOSSA denna broms kan ske också automatiskt. Att ANSÄTTA den manuellt går det ju, men kan ansättningen ske också automatiskt när man går ur bilen och stänger dörrarna med fjärrkontrollen?
Användarvisningsbild
av fjohan82
bilman skrev: lör 18 dec 2021, 19:26 Såg en video om att användningen av den elektriska parkeringsbromsen på ett manuellt sätt sliter på bromsbeläggen. Att LOSSA denna broms kan ske också automatiskt. Att ANSÄTTA den manuellt går det ju, men kan ansättningen ske också automatiskt när man går ur bilen och stänger dörrarna med fjärrkontrollen?
Nej, man måste ansätta den med knappen/reglaget.
Däremot lossar den sig själv när man har bältet på sig, lägger i D och kör iväg.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Johannes1975 skrev: sön 19 dec 2021, 01:10 Den sliter väl bromsbackarna och inte beläggen om jag minns rätt
P-bromsen ansätter bakre bromsbelägg, finns inga separata bromsbackar.
av bilman
Tack för förklaringar och rättelser! Youtubevideon som säger, om jag uppfattade rätt, att man ALDRIG ska hantera elekronisk parkeringsbroms manuellt heter: Electronic parking brake caution for newer vehicals.
av dannesk
bilman skrev:Tack för förklaringar och rättelser! Youtubevideon som säger, om jag uppfattade rätt, att man ALDRIG ska hantera elekronisk parkeringsbroms manuellt heter: Electronic parking brake caution for newer vehicals.
Såg den videon och han som påstår det verkar inte ha nån koll. Om klossarna kärvar i okhållaren så slits beläggen oavsett om man använder den elektriska handbromsen och om handbromsen inte släpper helt så är det fel på motorn.
av Johannes1975
Johannes1975 skrev: sön 19 dec 2021, 01:10 Den sliter väl bromsbackarna och inte beläggen om jag minns rätt
Ok. Betyder de beläggen bak slits snabbare än fram?
För mina bak är slut och kräver byte redan vid 4000 mil.
Va lite kluven direkt när min PTS berättade för mig, men verkar som el p-bromsen har ett finger i dramat
av dannesk
Klossarna bak är betydligt mindre än fram som satgs så de slits normalt fortare, dessutom så slits de också mer om man använder typ adaptiva farthållaren iom att bakbromsarna används.

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]