Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Askmyrenn
Tjenare!
Har på senaste tiden tyckt att min Volvo V60 D3 -17 låter väldigt illa efter avstängning. Jag förstår att kylfläkten ska gå en stund efter för att kyla ner motorn och att det mycket väl kan vara det som låter men jag upplever även att det luktar bränt.. den brända doften upplever jag komma ifrån vänster sida under huven, jag är ingen expert på bilar så jag vädjar om hjälp om det är något som ska vara som det är. Läste om att det kan vara något partikelfilter som rengörs automatiskt vid avstängning är detta en möjlig faktor? Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
av fjohan82
Partikelfiltret som renar avgaserna under färd sitter ihop med avgassystemet och bränns ut med ett visst intervall.
När detta sker kan det lukta bränt och upplevas som att det är varmt runt/under bilen.
Det låter som att det är detta du upplever och är helt normalt.
av Askmyrenn
fjohan82 skrev: lör 04 dec 2021, 18:05 Partikelfiltret som renar avgaserna under färd sitter ihop med avgassystemet och bränns ut med ett visst intervall.
När detta sker kan det lukta bränt och upplevas som att det är varmt runt/under bilen.
Det låter som att det är detta du upplever och är helt normalt.
Okej! Jag får sluta vara så nojig då helt enkelt bara :party:
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]