Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CAVT
Hej

Jag har varit med om detta på en bekants ganska nya mercedes jag kört också, att ratten rör sig från sida till sida när man släpper den. När man håller i den känns ingenting och den blir stilla, känns inte alls som obalans. Det gäller splitters nya odubbade vinterdäck som är nybalanserade såklart. Behövs de köras in eller vad kan det vara? Känns i 90-120, inte testat köra fortare med dem.

Mvh CAVT
av CAVT
Hej

De tog in bilen igen och balanserade framhjulen, men de var rätt balanserade från början också, och ratten skakar ändå mellan 80-120+ har jag märkt nu. Det är inte hårda skakningar, man kan hålla ratten stilla när man håller i den.

Så det kanske är däcken som är är nya och jättemjuka nu med 10 grader ute och nytt mönster som ”rör sig” när man kör och leds upp i ratten??

Mvh CAVT
av CAVT
Ja hjulinställning är gjord i samband med de nya däcken, och fick ett dokument där allt är grönt.
Man märker ännu mer när man svänger fram och tillbaka i samma hastigheter. Det känns ryckigt i ratten då, så misstänker det är detta som känns även när man kör rakt. Känns som det är väldigt mjukt och tjockt mönster. Precis som inte mönstret på däcken går rakt i färdriktningen. Kanske försvinner efter några mil? Toe är ju inte helt rakt så mönstret kanske måste anpassa sig? Läste även om squirming https://www.continental-däck.se/personbil/allt-om-daeck/byta-och-vaelja-daeck/daeckbyte-under-aret/koera-in-nya-daeck
Har man otur så kan man få skeva eller orunda däck även från de dyra premiummärkena
Balansering med "Road Force"-maskin avslöjar alla sådana problem. Tyvärr så har inte alla däckverkstäder sådana, man får ringa runt och fråga..
Är beteendet något du märker på alla typer av vägar? Har inte haft någon bil med fel hjulinställning eller obalanserade hjul och har jag förstått dig rätt så har jag upplevt samma sak men det har då berott på slitna däck (vilket inte verkar gälla dig) samt däck med för högt däcktryck.

Vad har du för däckdimensioner och däcktryck?
av CAVT
Ratten darrar olika mycket på olika vägar faktiskt. Det känns inte som hård obalans eller mikrovibbar från vägkänslan, utan ratten har ett eget liv som det som.
Jag hade också slitna däck på min firmabil och då hade jag också liknande darrande i ratten, men då även redan från 10 km/h men känns inte riktigt likadant som detta. Vibbarna jag har nu känns segare, svårt att förklara.
Däckdimensionen är 235/65/17" på original vinterfälgar. Rekommenderat däcktryck är 2,4, men jag har 2,6. Min bil är en 2017 XC60 classic r-design. Med sommarhjulen gick bilen helt felfritt, och då var hjulinställning inte gjord.. hade ändå en massa röda punkter på protokollet då, som nu är gröna i samband med hjulbytet.

Mvh CAVT
av CAVT
Kollade protokollet och ändringen som är gjord före och efter mätning är Toe. Före mätning är det -0.10grader per sida (rött) och efter mätning +0.10grader (grönt).

Mvh CAVT

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]