Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har ett problem med min växellåda på min V60 T4F 13-års modell. När man åker på motorväg efter cirka 5-10 mil så kommer texten "växellåda i nedsatt funktion" upp på instrumentpanelen och så beröjar den beté sig konstigt. Lämnade in bilen på Rejmes som läste av dessa felkoder:
ECM-P268113-Motorkylvätska förbikopplingsventil "A" styrkrets/öppen - Generellt elektriskt fel - Öppen krets TCM-P271400-Solenoid D Tryckkontroll, prestanda/fastnat av TCM-P096500-Tryckreglering av TCM-P077100-Solenoid E växling, prestanda/fastant av TCM-P284900-Växelgaffel A fastnat
Enligt Rejmes var det bara att byta växellåda men då bilen är över 8 år gammal så täcker inte försäkringen detta. Då den bara rullat 11200 mil känns det riktigt surt att behöva lägga 65000 kr på en ny låda. Letat med ljus och lykta efter en begagnad låda med förgäves. Är det någon som haft liknande problem eller kanske vet om man kan åtgärda detta på något annat sätt än att behöva byta ut hela växellådan?

Mvh
Stämmer att det är Powershift i den ja.

Första undran jag får är om oljan är bytt i lådan?

65 000 låter lite väl, är det inte samma låda i Ford Focus med flera och då öppnar det ju upp en större marknad tänker jag?
Ja oljan bytte för två servicear sedan. När den gått mellan 8-9000 mil om jag inte minns fel.
Jag har ringt till så många men tydligen är denna typ av låda så komplicerad så att ingen vill hantera den.

I övrigt så har jag varit i kontakt med han från Gävle. Han skulle ha 35 000kr att renovera lådan.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]