Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RMn
För feamhjulsdrivna bilar som S/V60 har SKF har ett monteringsverktyg VKN600+ VKN601 för 12000 kr (se deras film på nätet). Detta sparar arbetstid och möjliggör byte av framhjulslager direkt på bilen, utan demontering av styrspindellagerhuset och pressa ut lagret i en separat press. Är det någon annan , som använt ett bra löst pressverktyg för att möjliggöra detta, ett verktyg till ett betydligt lägre pris.
RMn skrev:För feamhjulsdrivna bilar som S/V60 har SKF har ett monteringsverktyg VKN600+ VKN601 för 12000 kr (se deras film på nätet). Detta sparar arbetstid och möjliggör byte av framhjulslager direkt på bilen, utan demontering av styrspindellagerhuset och pressa ut lagret i en separat press. Är det någon annan , som använt ett bra löst pressverktyg för att möjliggöra detta, ett verktyg till ett betydligt lägre pris.
Finns ju hur många som helst om du söker lite.
Billigaste jag hittar ser likadant ut som det jag själv har är detta https://www.amazon.se/BGS-9101-Hjullage ... 6649&psc=1

Just det är för V/XC70. Vilken storlek du skall ha till S/V60 får du kolla.
Användarvisningsbild
av pb81
Läst lite olika om dessa verktygssatser, att de knappt håller för ett hjullager. Någon som har erfarenhet? Kan ju inte riktigt riskera att bli ståendes med bilen =)
Senast redigerad av 1 pb81, redigerad totalt 0 gånger.
pb81 skrev:Läst lite olika om dessa verktygssatser, att de knappt håller för ett hjullager. Någon som har erfarenhet? Kan ju inte riktigt riskera att blå ståendes med bilen =)
Fetta in gängorna varje gång innan verktyget skall användas så håller det.
pb81 skrev:Läst lite olika om dessa verktygssatser, att de knappt håller för ett hjullager. Någon som har erfarenhet? Kan ju inte riktigt riskera att bli ståendes med bilen =)
Jag har bytt tre st med mitt.

På första bilen missade jag det där med att fetta in gängorna så drog gängpaj. Använder nu en vanlig gängstång istället.

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]