Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja jag tänker bila ner till Turkiet nu om 2 månader. Jag har gjort service mitten av januari typ där allt byttes motor olja och filter etc har typ kört bilen 350 mil efter service säg att jag kör totalt 500 mil efter service innan jag börjar min roadtripp behöver jag byta oljan igen eller räcker det med samma olja då är det 3700 km till Turkiet och tillbaka plus köra runt i Turkiet kan möjligtvis byta olja på vag hem isåfall eller va tycker ni. Vad skulle ni kontrollera innan en sådan roadtripp. Har bytt bromsbelägg kontrollerat bomsvätska kylarvätska etc allt är ok något mer jag bör kontollera

SM-G988B cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Då har bilen rullat ca 1400mil när du kommer hem, tycker det låter lämpligare att byta den då i så fall om man vill byta innan nästa servicetid
Micce1980 skrev:Då har bilen rullat ca 1400mil när du kommer hem, tycker det låter lämpligare att byta den då i så fall om man vill byta innan nästa servicetid
Hmm så det räcker men jag tänker 2 månader där nere det kommer bli en hel del körande om jag uttrycker mig så. Ca 1700 mil skulle jag nog säga när jag är tillbaka

@Catan90, Hade du bytt olja här hemma efter 1700 mil :)
Micce1980 skrev:@Catan90, Hade du bytt olja här hemma efter 1700 mil :)
Ja jag byter ju varje år men i år blir det ju extra mycket körning pga resan annars byter jag ut den vid service varje år

@Catan90, Ok, så inom 1 år, hade du bytt olja efter 1700 mil?

Inget att tänka på anser jag och heller inget ovanligt med de milen alls. Visst kan man byta men hade i så fall gjort det vid hemkomst, beroende på hur långt jag uppskattat den att rulla tills nästa service. Snarare är det kortkörningar här som skapar problem än långkörningar annars som till exempel att det samlas kondens i oljan
Micce1980 skrev:@Catan90, Ok, så inom 1 år, hade du bytt olja efter 1700 mil?

Inget att tänka på anser jag och heller inget ovanligt med de milen alls. Visst kan man byta men hade i så fall gjort det vid hemkomst, beroende på hur långt jag uppskattat den att rulla tills nästa service. Snarare är det kortkörningar här som skapar problem än långkörningar annars som till exempel att det samlas kondens i oljan
Jaha perfekt då vet man det också tack för infon:)

Catan90 skrev: tis 18 maj 2021, 12:19 Vad skulle ni kontrollera innan en sådan roadtripp. Har bytt bromsbelägg kontrollerat bomsvätska kylarvätska etc allt är ok något mer jag bör kontollera

Skulle rekommendera dig att beställa ett Grönt kort från försäkringsbolaget, men det har du kanske koll på?
Ang. oljan tycker jag inte att du behöver byta den, men kanske köpa med 1 liter om bilen skulle få för sig att varna för låg nivå. Jag brukar ha med det när jag åker på så låga resor.
fjohan82 skrev:
Catan90 skrev: tis 18 maj 2021, 12:19 Vad skulle ni kontrollera innan en sådan roadtripp. Har bytt bromsbelägg kontrollerat bomsvätska kylarvätska etc allt är ok något mer jag bör kontollera

Skulle rekommendera dig att beställa ett Grönt kort från försäkringsbolaget, men det har du kanske koll på?
Ang. oljan tycker jag inte att du behöver byta den, men kanske köpa med 1 liter om bilen skulle få för sig att varna för låg nivå. Jag brukar ha med det när jag åker på så låga resor.
Ja grön kort har jag koll på. Fan va bra idé de skulle nog blir bra med extra olja tack för tipset :)

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]