Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
Hej!

Har hittat en fin bil som jag är intresserad av. Kamremsbyte om 500 mil, går väl på 10 000 med service också. Vinande balansaxlar har jag läst om, men är det bara att den för oväsen? Inget farligt? EGR verkar kunna vara en svag punkt? Hög oljekonsumption har jag läst några trådar om, men är det något man behöver oroa sig över?

Annat att tänka på med tidig VEA? Något man ska spana extra på under provkörningen?

https://www.wayke.se/objekt/79d2a718-43 ... 15-automat

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Användarvisningsbild
av x74
Tyvärr avråder helt från en tidig vea diesel. Man köper grisen i säcken oavsett att man testat eller inte testat bilen, man vet inte på förhand vad man får.
av III
Jag hade en tidig vea diesel. Fick bytt egr, toppen pga sotiga ventiler och dålig komp. Ryckte enerverande men löstes aldrig. Åker nu vea bensin. Ännu inga problem och jobbar mjukare och skönare men inte samma mustiga vrid. Jag håller med ovan. Undvik tidig vea, överväg bensin trots allt.
Senast redigerad av 1 III, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Har de bytt till de nyare kolvringarna med mera bör det vara lugnt, frågan är bara om man kan kolla det? Min åf fick byta det samt ventiler mm då jag upptäckte det inom 6 månader. Egr har jag än så länge ej haft problem med
Användarvisningsbild
av svergie2
Tack för svar, då följer jag era råd och min magkänsla och skippar VEAn. Synd för AWD behöver jag verkligen inte, och om man tar femcyl D4 så får man ju inte nya sensus, men femcyl är ju ändå det enda rätta!

Tack!

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Användarvisningsbild
av fjohan82
Wisiano skrev: fre 23 apr 2021, 11:58 Hur kan man se om ens bil har VEA motor ? Har en s60 D3 modell 18
Då är det en VEA.
Vill minnas att alla 4-cyl från 2014 är VEA (osäker på D2).
Användarvisningsbild
av pb81
Wisiano skrev: fre 23 apr 2021, 11:58 Hur kan man se om ens bil har VEA motor ? Har en s60 D3 modell 18
Du behöver inte vara orolig, motorn blev bättre med uppgraderingen mitten 2016.
Användarvisningsbild
av Cotag
Det finns billar från -16, -17. -18. och -19 i balansaxeltråden ...
av dannesk
Personligen skulle jag inte ens köpa en VEA om jag nu inte skulle köpa en ny Volvo. Köp en AWD istället så du får gamla 5-an om du ska ha en äldre modell så du får en fungerade motor utan ev. kommande motorrenovering eller motorbyte.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]