Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Witt
Jaha då var det dags för mig med. VEA Motorn har förmodligen spruckna ventiler och tydligen billigare att hitta en ersättningsmotor än att byta dessa..

Bilen har rullat 20.300 mil och haft mycket EGR-problem bytt givare och ventil till en kostnad av 16.000 samt gasspjäll för 8.000 och nu är som sagt förmodligen ventilerna brända. Har skrivit till volvo men inget svar. Eftersom den rullat 20.000 så är det inga försäkringar eller garantier kvar. Och verkstaden säger att jag nog kam glömma allt vad godwill heter.

Bara jag som tycker att en motor ska gå längre än 20.000? Har dessutom volvos serviceavtal och alltid kört med rekomenderad olja 0-20 och aldrig missat ett serviceintervall... Någon som vet vad bilen kan vara värd utan motor? 2 ägare bara så den är fint skick. Alt vad tror ni att motorbyte kostar? Den står på verkstad nu så inte fått någon offert ännu...
av Witt
Enligt Verkstaden så har de koxat på ventilerna så att de inte stänger helt. Alt att de spruckit. Det visar sig genom att programvaran tar ner bilen till feläge när den känner en läckande ventil och stryper den cylindern. Och bilen tappar fart och gula triangeln tänts och det står kör till verkstad.

Bilen har dragit en del olja men inom gränsvärderna från volvo. (Vilka är väldigt höga...)
Användarvisningsbild
av TommyP86
Ja, tar den för mkt olja kanske de problemen kan motivera byte. Men otäta ventiler är i regel inget motorbyte, utan det är nya ventiler som gäller, i värsta fall också säten eller toppbyte. Men som sagt, tar den för mkt olja är det förstås något att överväga.

Jag personligen hade rivit toppen, och är den reparerbar, också kollat så inte loppen är repiga. Ta ur kolvar, göra rent, i med nya ringar.
DYRT om man inte gör arbetet själv.
av Witt
Exakt så sa verkstaden. De menade på att det var billigare att hitta en bytesmotor än att renovera... slit och släng samhälle 😂. Har inget garage annars hade jag fan gett mig på det själv.
av III
Hörde någon gång att man kan få bort sot genom att pytsa in vatten i i suget när motorn går, vet inte om det funkar men är motorn kass kanske det är något att testa. Funkar det så funkar det. Men hur mycket vatten det t skulle vara låter jag vara osagt. Ett minne om kanske en dl. Vill du testat så ta reda på lite mera fakta hur man gör det.

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]