Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peos99
Hej

I går när jag spolade av bilen såg jag att det var rost längsta fram på vänster skärmkant just där den möter stötfångaren. :-o
Helt obegripligt på en 4 år gammal bil kan jag tycka, och det värsta är att det verkar vara lite på höger sida också på samma ställe. Fattar ingenting.

Är det någon som har en teori eller varit med om liknande? Är det svårt och dyrt att åtgärda? Har inte kollat om min försäkring täcker sånt här, antar att Volvos rostskyddsgaranti inte kommer gälla hur som helst.

Bild
av Buckshot
Jag tyckte det var dåligt på min 7 år gamla Honda. Har du fått stenskott? Fast stenskott på båda sidorna? Kan det vara sprut från breda däck? Garantin brukar inte vara värd namnet.
av UnleashFusion
Volvos "rostgaranti" är ett skämt. Pratat med 2 vänner som jobbar på Volvo och går inte rosten igenom chassit så kommer du aldrig kunna "nyttja" rostgarantin. Den är bedrövligt att det ens kallas rostgarantin överhuvudtaget. Hur som..
har du någon lackerare där du bor? kolla vad det skulle kosta att fixa det.
av s6025t
Har trådskaparen ägt bilen sedan den var ny?
Det ser ut som det är dåligt underarbete när det är omlackerat eller om stötfångaren är bytt o legat o skavt mot framskärmen
av peos99
Nä jag köpte bilen när den var drygt 1 år gammal på Upplands motor. Min tanke var också att det hänt något med bilen innan jag köpte den och att det möjligen kan vara dåligt omlackat?

Så här ser höger sida ut. Inte lika illa än men jag har aldrig sett detta förrän i går heller. Man ser ju att det är en "spricka" i lacken :-( såg jag nu när jag tittade på kortet.

Bild
Användarvisningsbild
av fjohan82
Något har uppenbart hänt, för sån skarv mellan skärm och stötfångare har inte jag på min V60.
av pergrein
Tänkte samma att det var en stor springa så den har säkert varit med om något.

Mvh
Per
av berrabus
Har den på ngt sätt krockats och delar bytts ut kan det bli så om man inte gjort ett bra jobb.
Jag hade en V70 som bla fick en framskärm bytt. 1.5 år efter händelsen hade det kommit en del rost på skärmkanten medans resten av bilen inkl den andra skärmen som suttit på i 10 år och 20.000 mil fortfarande var helt rostfri.
Just där visste jag ju vilken firma som gjort jobbet så jag kunde gå på dem.
av III
Förstorar man bilden så ser man tydligt att det är omlackat, ser ut som det är för tunn lack på nedre bilden och att tunn lack fått det att börja rosta på övre. Testa prata med firman som lackat. Antagligen återvändsgränd men värt testa.
Användarvisningsbild
av leiwi
Men skärmen är väl i aluminium så rost är det väl inte utan någon annan typ av missfärgning , kanske polish och sedan lite färg i sprickan

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]