Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Förmodligen glasbyte.
Kan även vara kabelbrott, men det håller jag för mindre troligt.
Ett begagnat glas från skroten är inte dyrt, jag hade börjat där om det inte finns separata säkringar för värmen. De med automatisk neddimning är dock dyrare.
Användarvisningsbild
av MartinS
Troligen värmeslingorna på baksidan av glaset. Jag fick byta ett par gånger under de 8 år jag hade min XC60.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Det borde man väl rätt snabbt kunna kolla med en multimeter, se om den fortfarande leder? Har en sådan där summer man fick tillverka själv i slöjden typ 1993 som används ibland här hemma :) Men ett glas från bildelsbasen och om inte annat så har du ju möjligheten att skicka tillbaka den om det är något annat

Sen bytet fixar du ju galant
.
av Xkzoom
MartinS skrev: tis 02 mar 2021, 08:55 Troligen värmeslingorna på baksidan av glaset. Jag fick byta ett par gånger under de 8 år jag hade min XC60.
Hur byter man de då?
Vill ju först då byta glaset, men har inte tillgång till VIDA för instruktioner hur man inte förstör hela spegeln..
Edit: Video ovanför min kommentar, så då har man de löst.. nu bara om man ska chansa på köpa glaset från Volvo vad ligger de på?

Värmeslingor låter ännu svårare jobb?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Xkzoom skrev: tis 02 mar 2021, 09:02
MartinS skrev: tis 02 mar 2021, 08:55 Troligen värmeslingorna på baksidan av glaset. Jag fick byta ett par gånger under de 8 år jag hade min XC60.
Hur byter man de då?
Vill ju först då byta glaset, men har inte tillgång till VIDA för instruktioner hur man inte förstör hela spegeln..
Edit: Video ovanför min kommentar, så då har man de löst.. nu bara om man ska chansa på köpa glaset från Volvo vad ligger de på?

Volvo brukar ta dubbla priset mot de på Bildelsbasen, som riktmärke. Det kan dock variera.
Slingorna sitter fäst i glaset, inget man byter separat.
av Xkzoom
fjohan82 skrev:
Xkzoom skrev: tis 02 mar 2021, 09:02
Hur byter man de då?

Volvo brukar ta dubbla priset mot de på Bildelsbasen, som riktmärke. Det kan dock variera.
Slingorna sitter fäst i glaset, inget man byter separat.
Jaha okej, mitt fel!
Ser nu på bildelsbasen att priset är runt 500kr.
VParts säljer för 329, är det något att ha eller skräp?
Användarvisningsbild
av MartinS
Köp inte pirat, det misstaget har jag gjort och spegelbilden är helt skev. Jag provade två gånger från olika leverantörer.

Eftersom de går sönder då och då så känns det dumt att köpa begagnat tycker jag, hur länge kommer den hålla? Ny hos närmaste volvohandlare kostar ju cirka 1000-lappen vilket är mycket pengar men i längden känns det ändå rätt tycker jag.
av klirre
Som ni andra redan skrivit är det antagligen glaset som behöver bytas. Min vänstra spegel packade redan efter 3-3500 mil och 2,5 år, köpte ny på Volvo för 1000:-. Det verkar vara slumpmässigt när och om värmen lägger av, höger spegeln funkar fortfarande.

Byta är lätt, vinkla in spegeln max mot dörren, sen petar man in fingrarna bakom spegeln och bänder försiktigt loss glaset från snäppfästena. Kabeln är tunn och pillig att få loss, det går lättare om man har en liten mejsel att trycka med.

Montering sker i omvänd ordning, tänk på att flytta över de två plastflärparna som stabiliserar glaset, de ska in i motsvarande hål i plasthuset bakom spegelglaset.
Användarvisningsbild
av MartinS
Mig veterligen är det inget som skall flyttas över på spegelglas till en XC60 MY11/12.

Har flera modell V90 97-98 med automat. De har oli[…]

Vart står det att den stått i garage[…]

Hej, slangen läker och måste bytas vilk[…]

Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]