Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Junkbuster
Hej!
Nu är det så här. Har köpt en Volvo v60 D3 automat års 2011. Gått 13300 mil. Nu är det så här att när jag kollade igenom bilen så finns det ingen servicebok, och inget info om när kamrem är bytt. Jag (vet ) att intervall är 18000mil/10år. Men har frågat firman jag köpte bilen av. Då säger dom att kamremen ska bytas om 5000mil. Ja Jo så långt är jag med. Men det är så att 10 år har gått och är nu dags för byte av kamrem. Men jag har ringt och frågat om dom kan hjälpa mig med det( att som ska betala det) då dom inte sa något om att den skulle/ska bytas nu efter 10 år.

Har försökt att att få något svar. Då får jag bara svar att ring och kolla med en Bilia verkstad vad som tar i pris. Mycket riktigt ringde jag och frågade om en offert: skulle gå på 7250:- då känner jag nä fyfan. Är det inte deras skyldighet att sälja en bil när dom har bytt en kamrem?? Jag menar köper man en bil för 120T då ska väl dom ändå säga att kamrem är bytt/eller att det ska finnas någon dokumentation om bilen. Men inga papper alls om kamrem sedan tidigare. Bara massa service och annat gott som är bytta på bilen..

Hur ska jag göra ska man gå vidare med reklamationsnämnden /ARN?

Tacksam för svar
av ridax
När är senaste service gjord och när sattes bilen i trafik första gången? Tycker nog inte det verkar som bilfirman har gjort så väldigt mycket fel?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Man kan tycka att remmen borde ha bytts på senaste servicen pga tidsintervallet.
Dock vet jag inte om det är bilfirmans fel som har sålt bilden, om det inte är där som servicen gjordes?
av Junkbuster
Bilen är senast servar på bilias dotter bolag. Där dom inte bytte kamrem. Då det är 10 året just nu. Dom sa bara att den ska bytas vid om 5000mil. Men jag sa ju också då till säljaren att du går på mil/samt år så det är 10ånde året nu. Då vart han bara ååhh Jo det är sant. Lite tystlåten.
av JcN
Ja, är man seriös och bryr sig som firma ska det ha gjorts vid senaste service. Rent hyfs kan jag tycka om inte annat.
Dock har man väl fortfarande som köpare skyldighet att kolla över vad man skriver under på?

// Jonas
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)