Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rickepicke
Har haft trubbel med att det inte går att låsa och låsa upp bilen med fjärrstyrningen. Lika så varnar bilen att den inte hittar nyckeln vid körning, även ifall nyckeln sitter i nyckelhålet.
Vid ett par.tillfällen har det stått Låg batterispänning” i displayen så jag testade att byta batteri till ett splinkans nytt och fulladdat. Jag testade att dra igång dieselvärmare men det slog ifrån och just Låg batterispänning kommer upp. Hur kan batteriet vara dåligt när jag precis bytt det? Eller är det något annat fel på bilfan???
av dannesk
Hur gjorde du när du bytte batteri, lät du bilen stå i 10-20min innan du bröt strömmen? Varför skriver du inte vad det är för bil och årsmodell?
LÅter som du har en nyare modell så du bör prova att nolla BMS efter du bytt batteriet så datorn beräknar om batterispännningen. Laddade du batteriet monterat i bilen mellan plus och chassiejord?
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
av Rickepicke
Om förlåt jag glömde skriva modell :)
Det är en XC60 från 2014.
Ja bilen va avstängd ca 1 h innan bytet.
Vad menar du med BMS? Det är inget jag känner igen.
Nej jag laddade inte batteriet monterat i bilen. Jag antar att det är fulladdat när jag köper det på Meca. Eller ska man ladda batteriet själv?
av dannesk
Batterier är aldrig fulladdade ifrån fabriken eller butiken, de kan ha stått ett bra tag innan de säljs. BMS är Battery Monitoring Systemen och övervakar kontinuerigt batteriets laddning och finns på nyare modeller som din. Har du redan monterat batteriet så skulle jag ladda batteriet fullt i bilen med kablarna mellan plus på batteriet och jor i chassiet, aldrig på minus på battetiet för då vet inte BMS att det laddats. Nollställ även BMS enl. instruktionen ovan så löser du nog problemet.
Användarvisningsbild
av theodorkalin
Sen kan även BMS kabeln vara dålig, vet att många fått bytt den pga att den är dålig.
Mycket oxidering osv kan vara ett tecken.
Bytte på min 2014 i höstas. Artikelnumret som satt på min BMS hade blivit ersatt 4ggr till nyare variant. Inte haft problem med batteri eller varningar sedan dess.

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

av Rickepicke
Okej tack för all hjälp!
Ska jag nollställa BMS innan eller efter jag laddar batteriet med batteriladdaren eller spelar det ingen roll i vilken ordning?
av dannesk
Nolla före laddning för då registerar BMS att batteriets laddas förutsatt att du ansluter laddaren korrekt i bilen som jag skrev ovan.
av frippe64
Ladda först och nolla BMS efteråt genom att lossa kontakten vid minuspolen en stund.
Låt bilen stå låst över natten, tror det var upp till sex timmar det tar för BMS att registrera rätt status på batteriet.
av dannesk
frippe64 skrev:Ladda först och nolla BMS efteråt genom att lossa kontakten vid minuspolen en stund.
Låt bilen stå låst över natten, tror det var upp till sex timmar det tar för BMS att registrera rätt status på batteriet.
BMS räknar endast om laddstatusen när man gör så. Bättre att nolla BMS helt som jag länkade till ovan så CEM vet att batteriet är bytt och battericykeln startar om. Spelar egentligen ingen roll om man nollar före eller efter laddning.
av Rickepicke
Okej
Jag tryckte på dimljuset och drev till halvljus så att batterilampan blinkade 3ggr sen satte jag i batteriladdaren. Plus och i karossen
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)